Idrott för ett mer inkluderande Norrbotten

• Publicerad: 2018-12-20

Region Norrbotten stöttar Boden Handboll med 400 000 kronor för att sammanföra elitidrottare med barn och unga med psykisk ohälsa. Det är en del av en större satsning på idrotten för att utveckla och göra Norrbotten mer inkluderande.

– Norrbotten har många elitidrottande lag, särskilt på damsidan. Från Region Norrbotten vill vi göra en satsning för att skapa bra förutsättningar för damidrott men också för att fortsätta att göra Norrbotten till en plats där det är bra att leva. I Boden Handboll och de andra klubbarna finns många starka förebilder och jag välkomnar det här samarbetet mellan Region Norrbotten och civilsamhället, säger Anders Öberg, regionråd.

Boden Handboll är en av fyra klubbar som får stöd för att genomföra projekt kopplat till kvinnliga idrottares roller som förebilder i samhället och deras förutsättningar.

– I Norrbotten ska det finnas möjlighet för alla att lyckas utifrån intresse. Idrottsföreningarna är viktiga i arbetet med attitydförändringar när det gäller begränsande normer och värderingar om vad som är okej oavsett kön, ålder och bakgrund, säger David Sundström, näringslivschef på Region Norrbotten.

Nu startar ett projekt där ett samarbete mellan Boden Handboll och barn- och ungdomspsykiatrin vid Sunderby sjukhus är en av delarna. Under de kommande åren kommer spelare från Boden Handbolls elitlag för damer besöka BUP med målet att kunna bli faddrar för barn som mår dåligt.

Fysisk aktivitet är en viktig del i behandlingen vid psykisk ohälsa. När man rör sig och anstränger kroppen sänks stresshormon och kroppens hormoner som får oss att må bra frigörs. Av regelbunden träning kan man få bättre sömn och en bra förutsättning för god hälsa.

– Vi vill skapa ett intresse för fysisk aktivitet hos ungdomar. Det är en investering, inte bara för just de här individerna utan också för samhället, säger Alina Maglic, ordförande i Boden Handboll.

Barnen och deras familjer kommer också få gå på hemmamatcher och bli inbjudna till speciella träningskvällar.

– Tanken är att barn och unga med psykisk ohälsa ska få delta i aktiviteter i en trygg och prestigelös miljö. Tillsammans ska vi arbeta för att inspirera till att satsa på sin fysiska och psykiska hälsa, säger Alina Maglic.

Region Norrbotten beviljar också projektmedel till ytterligare tre idrottsklubbar som bedriver verksamhet för damer på elitnivå. Satsningen är en del i arbetet med regional utveckling och målet att länet ska bli mer inkluderande, för att på så sätt stärka länets attraktionskraft. Genom att få möjlighet att jobba med sitt förebildsarbete får idrottsföreningarna möjlighet att utvecklas och även att få en bredare rekryteringsgrund.

Luleå hockey

Luleå hockeyförening får 400 000 kronor för att arbeta mot sitt strategiska mål: Ishockey på lika villkor mellan killar och tjejer i en jämställd förening. En viktig del i satsningen är att starka förebilder skall medföra följande:

• Öka intresset för idrott bland tjejer i länet.
  • Positivt påverka attityder och beteenden bland ungdomar i länet.
  • Positivt påverka bilden av länet i Sverige och Europa.
  • Profilera jämställdhetsfrågor.

Piteå IF

Till projektet Fotboll – Mer än fotboll får Piteå IF 400 000 kronor. Projektets syfte är att med förebildsskapande aktiviteter förbättra förutsättningarna för kvinnor att utöva elitidrott på samma villkor som män och på så sätt öka jämställdheten. Projektets mål är en konkret möjlighet för kvinnliga elitidrottare att bedriva sin idrott på villkor liknande villkoren för manliga elitidrottare.

Luleå Basket

Luleå Basket får 400 000 kronor för ett arbete där elitspelare och personal träffar låg- och mellanstadieelever men även andra ungdomar och förmedlar Luleå Baskets sunda och goda värderingar som kvinnliga förebilder. Målet är att introducera barn och ungdomar i hur man är en god kamrat och värnar om varandra och gruppen. Luleå Basket vill förmedla att alla kan vara med och bidra till att man känner sig välkommen och hjälps åt att hitta en plats för alla i en klass likaväl som i ett lag. Luleå Baskets elitspelare tycker det är lika viktigt att jobba med samhällsfrågor som det är att vinna SM-guld på planen.

Namn: Anders Öberg
Titel: Regionråd, Region Norrbotten