Bortse från felaktiga inkassokrav

• Publicerad: 2017-03-13

Patienter som besökt öppenvården i Piteå har fått felaktiga inkassokrav skickade till sig. – Vi ber om ursäkt för de eventuella besvär som inkassokraven orsakat och lägger nu kraft på att rätta till det som gått fel, säger Jenny Jonsson, chef för Patientkontoret.

När Region Norrbotten skickar ut fakturor till patienter sköts det av en extern leverantör som upphandlats av regionen. Region Norrbotten skickar en fil med fakturor till leverantören som skriver ut och skickar fakturorna till patienterna.

I början av mars har ungefär 580 patienter fått ett inkassokrav utan att först fått en faktura skickad till sig. Fakturan skulle ha skickats ut 16 januari, men hos den externa leverantören har ett fel uppstått som gjort att fakturorna aldrig skickades till patienterna.

– Vi har följt våra rutiner och fått en kvittens från leverantören att fakturorna är mottagna, men sedan har något gått snett. Nu kommer vår leverantör att omgående att se över sina rutiner för att förhindra att detta händer igen, säger Jenny Jonsson, enhetschef för Patientkontoret inom Region Norrbotten.

Patienter som fått ett inkassokrav utan att först ha fått en faktura kan kasta inkassokravet och invänta en ny faktura med nytt förfallodatum.

De patienter som redan har betalat till inkassoföretaget Visma uppmanas att ta kontakt med Patientkontoret inom Region Norrbotten på telefonnummer 0921-670 50.

Namn: Jenny Jonsson
Titel: Enhetschef på Patientkontoret