Företagsstöd skapar jobb i Kalix

• Publicerad: 2017-03-15

Region Norrbotten beviljar det nystartade företaget Conex Die Solutions 7,3 miljoner kronor i företagsstöd. Satsningen kommer att generera 16 nya jobb i Kalix.

När framtidens bilar ska tillverkas ställs höga krav på både hållfastighet och låg vikt. Hållfastigheten är ett måste för att bilarna ska klara krockkraven och en låg vikt sänker bränsleförbrukningen. Men att tillverka bildelar som väger lite men fortfarande klarar hårda smällar är svårt. Lösningen kallas lättbyggnadsteknik och är vad det nystartade företaget Conex Die Solutions använder för att konstruera och tillverka de pressverktyg som industrin använder.

– Vi har kunder både inom bil- och övrig industri. De finns både lokalt i Norrbotten och över resten av världen, säger vd Jan Larsson.

Region Norrbotten ger Conex Die Solutions 7,3 miljoner i företagsstöd. Stödet betyder mycket, intygar Jan Larsson.

– Det är helt avgörande. Det är svårt att starta ett företag från noll, det är svårt att ordna finansiering helt själv. Det är inte säkert att det här hade blivit av om vi inte fått stödet.

Tanken med företagsstöd är att hela länet ska gynnas eftersom ökade skatteintäkter stärker välfärden.

– Det här är en bra investering, inte enbart för det enskilda företaget utan även för Norrbotten. Fler jobb och ett växande Norrbotten är målet när vi beviljar företagsstöd, säger regionstyrelsens ordförande Maria Stenberg.

Företaget håller just nu på att färdigställa sina lokaler. Under de kommande två åren ska personalstyrkan öka från sju till 23 personer – allt från verkstadspersonal till tekniker behövs. En del av de blivande anställda bor redan i Kalix, tror Jan Larsson, men andra förväntas flytta till orten.

– Några kommer nog att vara hemvändare som vill komma tillbaka till Kalix nu när det finns jobb för dem, säger Jan Larsson.

Därför beviljar Region Norrbotten företagsstöd

Varje år får Region Norrbotten pengar av regeringen som är öronmärkta till olika företagsstöd. Pengarna ska hjälpa länets företag att få en långsiktig lönsamhet och tillväxt.

Företagsstödet stärker det enskilda företaget, men också hela länet eftersom ökad tillväxt i glesbygden både kan ge jobb och ökade skatteintäkter. Det hjälper till att stärka välfärden i Norrbotten.

Namn: Daniel Granlund
Titel: Näringslivsstrateg