Prisas för jämställt badrumsbyggande

• Publicerad: 2019-09-11
Jämställdhetspriset 2019 PodComp Peter Lundmark och Åsa Lindström, PodComp, tar emot årets jämställdhetspris.

I Öjebyn, utanför Piteå, finns PodComp AB. En fabrik som förutom att bygga badrum i fiberkomposit också satsar hårt på att bygga jämställdhet inom företaget. Idag fick de ta emot Norrbottens jämställdhetspris och prissumman 100 000 kronor.

– Att stå här som vinnare känns helt otroligt. Det är ett kvitto på att vi har gjort mycket för jämställdheten hos oss, säger Peter Lundmark, vd på PodComp.

Arbetet med att införa jämställdhet i fabriken sker på många fronter. Till exempel har alla arbetsstationer i PodComps fabrik designats eller ändrats så att de ska vara tillgängliga för alla, oavsett storlek och styrka. Inga arbetsmoment ska vara så tunga att de kräver en särskild fysisk förutsättning.

De senaste fem åren har företaget gått från fem till 52 anställda. 40 procent av dem är kvinnor.

– 40 procent är en mycket hög siffra för ett företag av den här typen och ett resultat av vårt framgångsrika och hållbara arbete för jämställdhet och inkludering i alla led, säger Peter Lundmark.

Företagets värdegrund är ”Vi bryr oss om” och fungerar som en kompass i verksamheten. Även i rekryteringen spelar värdegrunden en stor roll då en kandidat som omfattar värderingen kan prioriteras även om personen inte har exakt rätt utbildning.

– Jobbet kan vi lära dem, det är viktigare att ha positiva värderingar och komplettera gruppen, säger Peter Lundmark.

Jämställdhetsarbete är nödvändigt för tillväxt och utveckling av länet. Därför vill Region Norrbotten, Länsstyrelsen i Norrbottens län, Norrbottens kommuner och Luleå tekniska universitet belöna de som framgångsrikt jobbar för att skapa jämställdhet.

Högupplöst bild på årets vinnare.

Motivering

Årets vinnare har på ett systematiskt sätt banat väg för en jämställd och inkluderande arbetsmiljö. Ett modigt arbete i en mansdominerad bransch. Genom ledningens målmedvetenhet och genom att ständigt involvera den enskilde medarbetaren har jämställdhetsarbetet bidragit till utveckling, kvalitét och attraktivitet för den aktuella arbetsplatsen.

Årets vinnare är en förebild i Norrbotten som inspirerar och skapar ny kunskap om praktiskt jämställdhetsarbete.

Namn: Peter Lundmark
Titel: VD, PodComp AB