Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Hälsocentralen i Arjeplog arbetar med framtidens vård

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

På hälsocentralen i Arjeplog gör man inte som man alltid har gjort. Här hittar man nya lösningar och arbetssätt som ska gynna patienterna.

Carina Flinkfeldt, Carola Wallstål, Maria Elveback

Carina Flinkfeldt, ambulanssjuksköterska, Carola Wallstål, verksamhetschef, och Maria Elveback, arbetsterapeut, arbetar hårt för att möta framtidens vård i Arjeplog.

Hälsocentralen har tillsammans med patienterna undersökt hur de vill ha framtidens vård. Men framtiden innehåller en del utmaningar. Det är svårt att rekrytera medarbetare som har rätt kompetens till glesbygdens hälsocentraler samtidigt som det skapar nya idéer och lösningar hos medarbetarna – hela tiden med patientens bästa i fokus.

– Vi måste hitta nya lösningar och arbetssätt men det är inte lätt att lämna det gamla. Det är lätt att prata om det men när man ska göra verkstad så inser man att det inte är så enkelt som man har tänkt från början, säger verksamhetschefen Carola Wallstål.

Nytt tänk 

Ett bra exempel på att tänka nytt och annorlunda är samarbetet för en bättre folkhälsa som har startats med Arjeplogs kommun. Tillsammans löser regionen och kommunen de utmaningar som finns bland befolkningen men i första hand har man riktat in sig på medarbetarna. 

– För att vi ska kunna nå ut till befolkningen måste vi nå personalen och få dem att förstå vitsen med goda levnadsvanor, säger Carola Wallstål.

I slutet av oktober ska en gemensam utbildning hållas om hälsofrämjande levnadsvanor. Carola Wallstål berättar att när medarbetarna har fått mer kunskap om hur levnadsvanor påverkar vardagen kommer de i nästa steg att kunna vara förebilder för befolkningen, med fokus på att nå ut till barn och unga samt äldre.

Ett annat nytänk är lättakuten som öppnades hösten 2018. Det är en öppen mottagning med tidsbokning där patienter tas emot och behandlas snabbt och enkelt. Under hösten kommer lättakuten att byggas ut för att kunna ta emot fler patienter. 

– Från och med november kommer vi att öppna vissa drop in-tider under dagen, säger Carola Wallstål.

Ett annat område där man har tänkt annorlunda är den samordning som har skett för patienten så hen inte behöver komma på flera återbesök till hälsocentralen. Patienten kommer till hälsocentralen och träffar den personal som man behöver träffa vid ett och samma tillfälle. Under året är förhoppningen att patienten också ska få en fast kontakt vid hälsocentralen.

Viktigt med utbildning 

Carola Wallstål berättar att en viktig del vid hälsocentralen är att vidareutbilda personalen. Under hösten börjar två av sjuksköterskorna att utbilda sig till avancerad klinisk sjuksköterska. Några medarbetare har redan utbildat sig i motiverande samtal för att få patienterna att ta tag i sin hälsa. Inom kort kommer patienten också kunna göra tidbokning över webben, mobil självincheckning och få tillgång till en digital hälsocentral.

Vad innebär den digitala hälsocentralen?

– Den innebär att patienten bland annat kommer att slippa åka till hälsocentralen för att träffa läkaren eller sjuksköterskan och det innebär färre resor till både hälsocentral och sjukhus vilket är jättebra för patienten, säger Carola Wallstål.

12 september 2019
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering