Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Tankar från norrbottningar

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Under 2018 har vi genom dialoger med medborgare och vårdens samarbetspartners samlat in tankar och idéer som grund för den strategi som är framtagen. Över 1 200 personer har även bidragit till arbetet genom att svara på en enkät vi har haft tillgänglig.


Film från en av dialogerna. Fler filmer finns här.

De fyra viktigaste inriktningar på framtidens hälsa och vård enligt 1 200 norrbottningarna

  1. Jag vill att hälso - och sjukvården involverar mig mer och tar tillvara på mina åsikter och kunskaper både som patient men också som medborgare.
  2. Jag delar gärna mina uppgifter digitalt med hälso - och sjukvården om min hälsa om jag kan få bättre stöd att må så bra som möjligt. 
  3. Jag vill gärna kunna mäta och hålla koll på mina egna värden (till exempel blodtryck, blodsocker) för att kunna förebygga begynnande ohälsa och må så bra som möjligt.
  4. Jag vill att vårdpersonal uppmärksammar mig på mina levnadsvanor, till exempel kost, motion, tobak och alkohol om något i min livsstil kan påverka mina chanser att må bra.
  5. Så långt det är möjligt vill jag slippa vårdas på sjukhus, bara jag får den vård jag är i behov av.

Övriga tankar från norrbottningar

Om jag blir allvarligt sjuk någon gång så hoppas jag att hälso- och sjukvården

Finns där för mig och där jag bor, tar mig på allvar och lyssnar på mig. Tar hand om mig. Botar, vårdar och använder den senaste tekniken. Skickar mig till specialist var som helst i landet om det behövs. Om jag blir allvarligt sjuk någon gång hoppas jag att hälso- och sjukvården fungerar, har rätt kompetens och ger mig den vård och information jag behöver.

Det som bekymrar mig mest med hälso- och sjukvården är

Brist på personal. Personal som går på knäna och för lite vårdplatser. Att vården ska försvinna där jag bor. Så många stafettläkare. Att inte bli tagen på allvar och få rätt hjälp. Svårt att få tider på hälsocentralen. Att jag inte ska få vård vid sjukdom.

Det jag uppskattar mest med hälso- och sjukvården är

Att vi har den sjukvård vi har i Sverige. Att den är för alla utan att man måste ruinera sig för att vara sjuk. När läget är akut så funkar det. När man väl får tillgång till vården så är den oftast bra. Jag uppskattar alla engagerade människor man möter som patient. Att mötas av ett leende. All proffsig personal som gör allt de kan.

7 juni 2018
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering
  • 26
  • FEB
  • 2019
  • 11:30
Lisette Sällström, projektledare Region Norrbotten

Region Norrbotten först ut med mobil incheckning och betalning i vården

Region Norrbotten är tillsammans med Region Skåne först i landet med att införa självincheckning i vården via mobilen. "Vi gör det i första hand för patienternas skull, men det här efterfrågas även av personal", säger Lisette Sällström, projektledare.

Region Norrbotten först ut med mobil incheckning och betalning i vården

  • 30
  • JAN
  • 2019
  • 11:30
Distriktssköterska Linda J Bäckström på Örnäsets hälsocentral och verksamhetsutvecklare Anna Lindh på Region Norrbotten

Hälsocentralen som designar vården utifrån patienternas behov

Tjänstedesign är en metodik som tidigare mest använts inom näringslivet, för att designa tjänster anpassade till olika slags kunder. Inom Region Norrbotten har man nu tagit till sig metodiken för att designa vård utifrån patienternas behov.

Hälsocentralen som designar vården utifrån patienternas behov

  • 28
  • NOV
  • 2018
  • 11:30
Stefan Carlsson IT-strateg

Digitaliseringen inom Region Norrbotten tar ett språng framåt

Region Norrbotten ligger i framkant när det gäller digitalisering inom vården. Exempel på digitaliseringsinitiativ som är på gång är en förstudie om att inrätta en digital hälsocentral för första linjens vård, mobil självincheckning och betalning för patienter som besöker regionens vårdinrättningar samt breddinförande av webbtidbokning.

Digitaliseringen inom Region Norrbotten tar ett språng framåt

Se alla nyheter

Filmer

Här hittar du en spellista med filmer om 2035-arbetet.

Kontakt

Magdalena Jonsson
Uppdragsledare / Chef Enheten för förbättring och förnyelse
E-post: magdalena.jonsson@norrbotten.se
Mobil
: 072 - 224 03 87

Lisbeth Löpare-Johansson
Uppdragsansvarig / Utvecklingsdirektör
E-post: Lisbet Löpare-Johansson
Mobil: 070-567 44 66