Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Bra flödesscheman sparar tid för alla

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Vid Pajala hälsocentral arbetar man efter flödesscheman för patienter med smärtor i kroppen. Tack vare det nya arbetssättet har patienter som varit beroende av smärtstillande läkemedel minskat.

Maria Larsson och Christina Klingestål

Maria Larsson och Christina Klingestål arbetar vid Pajala hälsocentral.

Maria Larsson och Christina Klingestål är fysioterapeuter och har sedan ett år tillbaka arbetat med flödesscheman. De berättar att fördelen är att man tydligt får en översikt hur man ska arbeta med patienter som har smärta från rörelseapparaten och medicineras med tunga läkemedel. Att arbeta med flödesscheman har också minskat antalet telefonsamtal till hälsocentralen.

– En annan fördel är att det är tidsbesparande för alla att arbeta så här, säger Christina Klingestål.

Bättre flöde för patienten

Tidigare fick patienten alltid träffa en läkare efter den första kontakten med hälsocentralen men så är det inte längre. När patienten ringer till hälsocentralen får han numera fylla i ett smärtskattningsformulär med tio frågor.

Inom en vecka bokas en träff med en rehabiliteringskoordinator som gör en fördjupad kartläggning och inom fyra veckor får patienten träffa rehabiliteringsteamet som består av fysioterapeuter, arbetsterapeuter, läkare, sjuksköterskor med flera. Tillsammans gör de en plan för patientens behov och hur rehabiliteringen ska gå till.

– Kontakten med vårt team gör att patienten utifrån sina mål kan jobba med sin smärta och få en bättre förståelse för sina besvär, säger Maria Larsson.

Fast vårdkontakt 

Patienten får också en fast vårdkontakt i teamet vilket gör att han inte behöver kontakta hälsocentralen så fort han har frågor kring sin behandling. Svaren får han direkt av vårdkontakten.  

Maria Larsson och Christina Klingestål vill i framtiden arbeta mer förebyggande tillsammans med patienterna.

– När de får kunskap och vet hur de kan förebygga sin smärta ser de också en utväg från den långvariga sjukdomscykel som de har fastnat i, säger Christina Klingestål.

Den bästa medicinen är, enligt Maria och Kristina, patientens egen inställning att göra något åt sina besvär.

– Bara känslan att patienten själv kan påverka sina besvär genom att tänka annorlunda eller följa ett träningsprogram kan ge väldigt stora effekter för den egna hälsan.

Koppling till 2035

Närsjukvårdens divisionschef Anna Alm Andersson är imponerad över arbetssättet vid rehabiliteringsenheten och ser en självklar koppling till Region Norrbottens 2035-strategi.

– Ja verkligen, mycket i 2035 handlar om att förebygga innan man behandlar och i Pajala gör man det. Det är fantastiskt bra, säger hon.

Vägen till framtidens hälsa och vård 2035

Pajala hälsocentral

22 maj 2019
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering