Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Förändrade arbetssätt har skapat bättre tillgänglighet för patienterna

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Det har varit ett hårt tryck på inkommande samtal vid Kiruna hälsocentral. Men sedan man förändrade arbetssätten har det blivit bättre och nu får patienterna vård på rätt nivå.


Maria Rutfors är enhetschef vid Kiruna hälsocentral. 

Inkommande samtal har varit alldeles för många att hantera för sjuksköterskorna som jobbar i uppringningssystemet Call me, som är patientens första ingång till hälsocentralen. De obokade besöken har stadigt ökat samtidigt som arbetsmiljön har blivit sämre.

– För att hitta lösningar började vi titta på förbättringsarbeten utifrån en modell kring flödesprocesser. Vi tittade på nuläget och vilka åtgärder vi ville göra för att förbättra, säger enhetschefen Maria Rutfors.

Gamla traditioner

En av förändringarna var att titta på innehållet i alla inkommande samtal där många samtal handlade om smärta i rörelseapparaten och patienter som ville få en tid hos läkaren. Maria Rutfors säger att det är en gammal tradition som finns kvar att patienten vill träffa en läkare, något som inte är lika självklart i dag när hälso- och sjukvården förändras.  

– Om en patient har besvär i rörelseapparaten så är det först fysioterapeuten som gör en bedömning och därefter kopplas läkaren in om det behövs. Sjuksköterskorna gör likadant, först bedömer de patienten innan läkaren kopplas in.

Lättakuten startades

Ett resultat av förbättringsarbetet är en ny mottagning som kallas för lättakuten och startade i mitten av mars i år. Dit kan patienter med lättare akuta besvär komma utan att boka en tid vilket har gjort att sjuksköterskorna blivit mer tillgängliga i Call me.  

– Lättakuten gör att man inte behöver träffa en läkare för sina enklare besvär utan det är våra sjuksköterskor som gör bedömningen.  

Vad tycker patienterna som alltid är van att träffa sin läkare? 

– De tycker att det är jättebra för nu får de träffa personal som hjälper dem direkt. Telefonsamtalen kommer också mera rätt nu och det gör också att patienterna inte behöver vänta allt för länge på att få hjälp, säger Maria Rutfors.

17 juni 2019
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering