Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Digitalen får ny funktion för coronaviruset

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

En ny funktion med frågor och svar om coronaviruset, covid-19, avlastar vårdpersonalen i Digitalen.

I Digitalen finns det sedan 19 mars särskilda frågor och svar kopplat till coronaviruset, covid-19. 

– Redan de två första dagarna ser vi att behovet att chatta med vårdpersonal minskat eftersom många fått svar på sina funderingar, säger Pia Näsvall. 

När Digitalen öppnade 27 februari blev det en enorm tillströmning eftersom Sverige samma dag fick sitt första fall av coronavirus, covid-19.  

– Det blev en tuff start, men tack vare engagerade medarbetare så har vi snabbt kunnat ökat tillgängligheten. Vi kan konstatera att Digitalen lanserades i helt rätt tid, säger Pia Näsvall.

Kort om Digitalen

Digitalen är ett enkelt sätt att söka vård i Region Norrbotten. Patienten skriver först in sina besvär och får sedan svara på några frågor. Vid behov får patienten chatta med en legitimerad sjuksköterska eller distriktsläkare. I vårdchatten får patienten medicinsk bedömning, råd och hjälp. Om patienten är behov av ett fysiskt besök hjälper sjuksköterskan eller läkaren hen vidare i vården. 

Digitalen

Kontaktperson

Namn: Pia Näsvall
Titel: Chefsläkare och verksamhetschef för Digitalen
Telefonnummer: 072-231 09 52

20 mars 2020
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering