Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

”Man tar teatern med sig dit man går”

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Efter ett helt teaterliv på Stockholms stora scener har Gunilla Röör omfamnat en ny utmaning. Sedan 1 juli är hon teaterchef på Norrbottensteatern. - Det ingick inte i min livsplan att bli teaterchef, men när det erbjöds kunde jag inte backa, säger hon.

Norrbottensteaterns teaterchef Gunilla Röör. Fotograf Magnus Stenberg.
Efter några månader i Luleå har Gunilla Röör bekantat sig med teaterhuset och sin nya roll som teaterchef. Foto: Magnus Stenberg.

Med Gunilla Röör har Norrbottensteatern fått en chef med bred erfarenhet inom teatervärlden. Stadsteatern var hennes bas i 36 år – hon kom dit direkt från scenskolan. Hon har varit regissör, lärare, teaterprofessor, radat upp filmroller och belönats med två Guldbaggar för huvudroller. Någon tidigare anknytning till Norrbotten har hon inte.

Det kan tyckas långt från Stockholms stora scener och Guldbaggegalor till Luleå, men Gunilla Röör ser det inte så.

”Kunde inte låta bli utmaningen”

- Man tar teatern med sig dit man går, jag kan spela i Kairo eller Wales. Men det råkade bli Norrbottensteatern och det är så himla kul för här har jag sett så mycket bra teater. Härifrån kommer så många bra dramatiker - Sara Arnia, Staffan Göthe, Staffan Westerberg. Jag är jättestolt. Det ingick inte i min livsplan att bli teaterchef, men när det erbjöds kunde jag inte backa. Jag har jobbat så mycket med teater, film och undervisning och är rätt mätt på det, så den här utmaningen kan jag inte låta bli, säger Gunilla Röör.

Gunilla Röör fick jobbet redan i juni 2020, när pandemin härjade som värst och inget vaccin ännu fanns i sikte. Med covid-19 kom restriktioner som slagit hårt mot kulturlivet.

- All vår verksamhet handlar om att möta en publik. Så det är klart att det varit smärtsamt och tråkigt. Att man aldrig vet när det ska ta slut. Men vi har varit privilegierade, vi som varit skyddade för att vi jobbat på en institution. Vi har inte blivit uppsagda och har kunnat arbeta ändå, utveckla vårt skådespeleri. Det har varit mycket svårare för alla fantastiska frilansare, jag är rädd att många av dem kastat in handduken. Jag ska verkligen inte klaga.

Smygstart med Britt-Marie

Under året som gick innan tillträdet har Gunilla Röör regisserat Broarna i Madison County på Norrbottensteatern. Hon har under våren gått bredvid sin företrädare Mats Pontén, bekantat sig med teaterhuset och med rollen som chef.

Samtidigt har vaccin tagits fram, svenskarna har strömmat till vaccinationsmottagningarna och smittspridningen tryckts tillbaka. Från och med den 29 september behöver inte Norrbottensteatern ha ett publiktak längre. En glädjande nyhet inför höstsäsongen, som smygstartar 15 september med gästspelet Britt-Marie var här, efter Fredrik Backmans bok med samma namn. I oktober slås så portarna upp på allvar för den stora publiken.

Norrbottensteatern
Efter ett och halvt år av restriktioner lyfts nu publiktaket för Norrbottensteatern.

- Man vill ju att folk ska komma efter allt vi har haft med pandemin. Vi har haft liten publik med avstånd, munskydd, spritning och handskar. Men att nu äntligen få öppna upp, det är som en fruktstund, underbart. Jag blir alldeles tagen när jag ser skådespelarna repetera, för det är så länge sedan man såg verkliga människor framföra något framför en. Det är det som är teater.

”Fest för att fira alla kvinnor som kämpat”

Och nog verkar det som att publiken också längtat. När biljetterna släpptes i augusti slog försäljningen rekord. Höstens repertoar erbjuder allt från Den tatuerade änkan, efter Lars Molins film, till gästspelet Filifjonkan som trodde på katastrofer, efter Tove Janssons novell. Men höstens största produktion är den nyskrivna revyn Ja må hon leva.

- Den har tagit avstamp i att vi vill gratulera kvinnorna till hundraårsjubileet av den kvinnliga rösträtten, det där det vi kallar demokratins födelse i Sverige. Demokratiföreställningen är fest och fyrverkeri, ett revyspektakel med värme, kärlek och grimascher från när och fjärran. Det är busigt och musikaliskt och tankeväckande. En fest för att fira alla kvinnor som kämpat förr tiden och som kämpar nu.

Ja må hon leva, revy Norrbottensteatern
Karin Paulin, Maria Pontén, Nora Bredefeldt, Therése Lindberg, Kristine Gulbrandsen ingår i ensemblen som nu repeterar Ja må hon leva. Foto: Magnus Stenberg.

Repertoaren för denna säsong var satt redan innan Gunilla tillträdde, men hon var oerhört glad åt att temaåret Demokrati 100 år redan fanns med i planerna.

- Jag hade i min vision också att vi måste göra något på kvinnlig rösträtt i år, och så vad det redan bäddat för det när jag kom. Det är något jag med glädje har omfamnat.

”Kolla att man inte kallnat” 

Trots den nya rollen som teaterchef ska hon faktiskt göra några insatser som skådespelare i höst.

– Jag ska göra en föreställning med min man, Par i narrar. Jag hade inte alls tänkt att jag skulle spela men nu känns det lite kul att få göra några små föreställningar och kolla att man inte kallnat fullständigt. Annars har vi ett jättefint utbud i höst, jag kommer inte ens att hinna se alla gästspel. Flera föreställningar är redan utsålda – jag tror att folk törstar.

Norrbottensteatern kommer att göra en del utflykter i länet i höst, med skolföreställningar i Kalix (Det farliga), Överkalix (Filifjonkan som trodde på katastrofer), Pajala (Mamma Mu) och Övertorneå (Vatten).

– Det är egentligen den enda sanna demokratiska teatern man får, den när man är i skolan. Sedan ska man välja kultur, vandring i skogen eller leverpastejsmacka. Alla hittar inte till kulturen utan introduktion, för man har inte det hemma. Så man måste fånga upp och erbjuda barn och ungdomar det, säger Gunilla Röör.

Norrbottensteaterns teaterchef Gunilla Röör. Fotograf Magnus Stenberg.
Skådespelaren, regissören och teaterprofessorn Gunilla Röör fann en ny utmaning i Norrbotten. Foto: Magnus Stenberg.

Provokativt och kärleksfullt

Uppgiften som teaterchef handlar mycket om att lägga en repertoar. Det är nu som vårens utbud börjar ta form.

– Jag vill att det ska finnas både det här provokativa och det varma, kärleksfulla, bekräftande. Jag letar i olika material som ska komplettera varandra. Norrbottensteatern är en fantastisk musikteater som kan få blomma ännu mer. Repertoaren ska vara som en sån där mask som har ett allvarligt och ett glatt ansikte. Och så ska det vara en spricka däremellan där man inte alls vet vad det är.

Text: Sara Stylbäck Vesa

Fakta: Gunilla Röör

Aktuell: Teaterchef på Norrbottensteatern sedan den 1 juli.

Bakgrund: Skådespelare och regissör, utbildad på Teaterhögskolan i Stockholm. Efter examen arbetade hon med Suzanne Osten på Unga Klara, därefter på Stadsteatern i Stockholm. Även arbetat på bl. a. Dramaten och spelat i ett flertal filmer och teveserier parallellt med sitt arbete på Stadsteatern.

Priser: Guldbagge-prisad två gånger för bästa kvinnliga huvudroll (1992, Freud flyttar hemifrån, och 1996, Sommaren.

14 september 2021
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering