Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Musik som sätter igång fantasin i mörkret

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Tänk er att sitta i en konsertsal i totalt mörker. På scenen, som också den vilar i mörker, sitter ett gäng musiker och spelar. Emellanåt hör man fotstegen från slagverkaren, som är den enda som måste röra sig längs sin rad av instrument. Låter det konstigt? Eller kanske lockande?

 3D-jorden och fantasiplanet med ljusstjärna

Den som är intresserad kan ta reda på hur det hela känns, för den 24 mars framför Norrbotten NEO den österrikiske tonsättaren Georg Friedrich Haas Solstices (Solstånd) i en konsert på Studio Acusticum i Piteå. Senare spelar de också samma verk i Stockholm under Earth Hour i Grünewaldsalen den 26 mars och i Eskilstuna konserthus den 27 mars.

Lämpligt nog hade det 75 minuter långa stycket urpremiär på Nordens hus i Reykjavik på festivalen Dark Music Days 2019 där den uruppfördes av den brittiska ensemblen The Riot Ensemble (till den som vill läsa mer om just denna konsert rekommenderas en artikel av orkesterns slagverkare Sam Wilson i The Guardian: https://www.theguardian.com/music/2021/jun/09/georg-friedrich-haas-solstices-riot-ensemble-performance-kings-place).

Självklart är det en utmaning för musiker att framföra Georg Friedrich Haas musikstycke i totalt mörker. Inte minst för slagverkaren, som till skillnad mot de övriga nio musikerna, måste röra sig en del bland sina många olika instrument på scenen.

En orkesterensemble med färgade ögonbindlar.
Riot Ensemble när de 2019 förberedde sig för premiären av stycket Solstices av Haas. Foto: Aaron Holloway Nahum.

Men för tonsättaren Georg Friedrich Haas tycks inte mörkret vara någon gimmick eller något lustigt påhitt. I stället handlar det om att han vill förstärka koncentrationen och lyssnandet, både hos musiker och publik. Med den här musiken vill han berätta om sina egna upplevelser, men också skapa möjligheter för den som lyssnar att utveckla sina egna personliga berättelser eller minnen under lyssnandet. Lyssnar man på stycket – sök på nätet – är det lätt att förstå vad han menar, musiken målar verkligen upp bilder, de flesta förstås personliga för var och en.

Ovanlig upplevelse

Den värld Haas själv framkallar i Solstices handlar om den känsla han som barn hade under uppväxten i de alprika trakterna i västra Österrike. För honom präglades inte atmosfären där av de natursköna omgivningarna – han kände sig snarare instängd mellan de smala bergspassen och upplevde de mäktiga bergen som ett hot. Lindringen fann han i musiken och om Solstices har han själv skrivit att "gradvis kommer ljuset åter, och ju klarare ljus, desto mjukare musik". En ovanlig upplevelse. Musikaliskt, men faktiskt också visuellt i med hjälp av våra egna inre bilder.

Norrbotten NEO, förstärkta med ytterligare musiker (tio sammanlagt), repeterar Haas musik på plats i Piteå tillsammans med The Riot Ensembles ledare Aaron Holloway som deltar via länk.

Äntligen levande musik

Norrbottensmusikens turnerande verksamhet har förstås drabbats hårt av pandemin, men nu rullar turnélivet i gång igen. 14 mars startar Musikhjältarna Sofia Löf och Sigurd Löf en turné till förskolor och lågstadier runt om i Norrbotten för att tillsammans med barnen fixa den bästa konserten någonsin. Båda kommer från Piteå och är erfarna musikpedagoger och frilansare i många olika konstellationer.

Samma dag startar Norrbotten Big Band sitt Storbandskalas tillsammans med Kjell Peder Johanson, även det en lång turné som berättar historien om Fia och hennes sura granne Rune, som tinar upp när han får visa henne den musik han gillar bäst. Produktionen vänder sig till låg- och mellanstadiet.

Helkväll med den arktiska pulsen

Helgen den 18 till 20 mars samlas ungdomarna i Norrbottens Ungdomssymfoniker, NUS, för att repetera tillsammans i Studio Acusticum i Piteå och den 2 april stundar Arctic Pulse – en helkväll på Kulturens hus i Luleå med artister som Ane Brun, Maxida Märak, Norrbotten Big Band med solisten Samuel Ljungblahd, dj:aren Kas Kan och den intressanta gruppen The Meänland. Allt arrangerat av Arctic Pulse, ett EU-finansierat projekt som syftar till att bland annat utveckla musikutbytet på Nordkalotten.

Äntligen får vi njuta av den levande musiken igen. Vi är många som längtat.

Kontaktperson

Annelii Backman
Enhetschef Piteå, Norrbottensmusiken
annelii.backman@norrbotten.se
0920-23 66 97

18 mars 2022
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering