Pressinbjudan

Rubus Arcticus delas ut

• Publicerad: 2019-11-18

Under regionfullmäktiges sammanträde på tisdagen kommer Region Norrbottens stipendier inom kultur och idrott att delas ut. Fyra stipendiater får motta ett av Sveriges största kulturstipendier, Rubus Arcticus, på 100 000 kr vardera. Även ett heders- och förtjänststipendium, två idrottsstipendier samt miljö- och näringslivspriset delas ut. Medierna hälsas välkomna att bevaka stipendieceremonin.

Tid: Tisdag 19 november klockan 10

Plats: Sessionssalen, Regionhuset, Luleå

Direkt efter ceremonin finns möjlighet att fotografera och intervjua stipendiaterna i Styrelserummet i Regionhuset.

Rubus Arcticus är ett av Sveriges största kulturstipendier. Det finns till för den som är mitt uppe i sin konstnärliga gärning och som med hjälp av stipendiet vill utvecklas ytterligare. Stipendiet om totalt 400 000 kronor fördelas årligen på fyra stipendiater med verksamhet och/eller anknytning till Norrbotten. Syftet med Rubus Arcticus är att premiera professionella kulturskapare med norrbottnisk anknytning inom dans, bild- och formkonst, film, foto, litteratur, musik, teater samt övriga konstnärliga uttryck.

Heders- och förtjänststipendiet ges till person som gjort en mångårig, värdefull insats för kulturlivet i Norrbotten.

Idrottsstipendiet tilldelas aktiv idrottsutövare som inom sin idrottsliga verksamhet samt yrke/skola utmärkt sig för kunnighet, gott kamratskap och framstående resultat. Stipendiesumman är 50 000 kr

Idrottsledarstipendiet delas ut till tränare, ledare, styrelseledamöter eller personer som på annat sätt medverkar till idrottslig eller organisatorisk utveckling inom idrotten. Stipendiesumman är 30 000 kr.

Miljöpriset uppmärksammar och stimulerar goda miljöinsatser. Prissumman är 50 000 kr.

Almi och Region Norrbottens gemensamma näringslivspris delas ut årligen till en företagare eller företagare som på ett föredömligt sätt utmärkt sig. Prissumman är 50 000 kr.

Namn: Jennie Ignberg Eriksson

Telefonnummer: 0920-284021