Årets stipendiater inom kultur och idrott

• Publicerad: 2019-11-19
Rubus Arcticus 2019 Från vänster: Charlotte Lindmark, Anders Sunna, Anna-Sofia Monroy, Roland Jansson och Daniel Åberg är fem av stipendiaterna som hyllades under regionfullmäktiges sammanträde i dag. Foto: Anders Alm

Under en högtidlig ceremoni inför regionfullmäktige delades Region Norrbottens stipendium inom kultur och idrott ut, sammanlagt sju stipendier. Fyra konstnärer fick Rubus Arcticus-stipendiet, ett av Sveriges största kulturstipendier som delats ut sedan 1995.

Även ett heders- och förtjänststipendium och två idrottsstipendier delades ut.

De fyra Rubus Arcticus-stipendiaterna får 100 000 kr var. En av dem är skådespelerskan, manusförfattaren och teaterproducenten Charlotte Lindmark från Luleå.

– Det är så stort att jag blir generad. Varje år som Rubus har delats ut har jag tyckt att de som fått stipendiet, de vet vad de håller på med, och nu är jag en av dem. Det är en enorm bekräftelse på att det jag gör har betydelse och skapar mening. Att arbetsprocessen då jag pendlar mellan självtvivel och hybris har sin funktion och ger frukt.

Charlotte Lindmark tillhör ingen institutionsteater eller fri teatergrupp utan är sin egen, de föreställningar hon spelar har hon oftast både skrivit och producerat själv. Hennes humoristiska uppsättningar om de stora frågorna har rönt stor uppskattning.

– De föreställningar som jag gjort kommer utifrån teman jag tycker är intressanta. Vad kan självförtrycket göra med en? Är hoppet alltid av godo? Vad är ett rimligt liv? Det är häftigt att mina existentiella funderingar även tycks fängsla och beröra andra.

Skildrar exploatering

Anders Sunnas politiska konst med rötterna i graffitin skildrar samisk historia och exploateringen av Sápmi, bland annat i sitt verk Area Infected. Han får årets stipendium för bild- och formkonst.

– Det var fint att få stipendiet, speciellt passar det bra nu när man ska åka till biennalen i Sydney i mars. Det är så långt borta att man nästan börjar åka hem igen.

Från sin bas i Jokkmokk arbetar han i dag med både nationella och internationella uppdrag. Närmast väntar utställningar i Alta i Norge och på Göteborgs konsthall.

– Det blir lite längre resor men i det stora hela funkar det bra att ha sin bas här, att komma bort från storstadshetsen. Det är arbetsklimat som är ganska bra och gör att jag kan koncentrera mig på det jag gör.

Kvitto på acceptans

Författaren Daniel Åberg från Sandviken har efter år i Uppsala, Stockholm och Berlin hamnat i Vittangi och skriver berättelser som utspelar sig i Kirunatrakten och Tornedalen. För honom är Rubus Arcticus-stipendiet ett kvitto på att han accepterats som norrbottning.

– Under de snart sju år jag bott här har jag försökt att rota mig i regionen, engagera mig inom litteraturen här och skriva utifrån det jag ser från fönstret. Då är det roligt att se att det bär frukt.

Han har på senare år skrivit direkt för ljudbok. Det har bland annat blivit en framtidsdystopi, serien Virus, och i somras ett kidnappningsdrama som utspelades under Pajala marknad.

– Jag man skriver alltid om det man har framför ögonen. Det är alltid tacksamt att skildra sin vardag och sin närmiljö, det ger mer levande texter. De är fantasier men de utspelar sig i verkliga miljöer och i nutid. Dramatiska saker men samtidigt stark lokal förankring.

Norrbottniskt möter mexikanskt

Anna-Sofia Monroy är en 20-årig sångerska och låtskrivare som kom från Mexiko till Luleå vid två års ålder. Hon syntes först i tv-programmet Idol som 15-åring och släpper snart sin fjärde singel.

– Det känns som om jag nu hittat rätt i mitt artisteri och jag vill blanda det här svenska minimalistiska norrbottniska med min den andra halvan av mig som är det mexikanska. Jag har ingen budget, inget stort skivbolag bakom mig, och jag gör det tillsammans med andra kreativa människor. Så det här stipendiet är verkligen en skjuts i rätt riktning så att jag kan satsa mer helhjärtat.

Stipendiet kom som en överraskning.

– Det finns så många duktiga musiker och kreatörer i Norrbotten, eller som kommer härifrån. Det betyder verkligen mycket för mig. Det är väldigt ärofyllt och jag kan inte riktigt förstå det.

Mångårig konstnärlig gärning

Ralph Lundsten från Ersnäs utanför Luleå har under sina 83 år verkat som både kompositör, regissör och författare. Dessutom har han som bildkonstnär ställt ut på Moderna muséet och Louvren i Paris. Men framför allt är han Sveriges mest kända kompositör av elektronisk musik. Nu föräras han Heders- och förtjänststipendiet på 50 000 kr för sin mångåriga konstnärliga gärning.

När Region Norrbotten ringer sitter han och komponerar, 50 år efter att hans första opus Nattens visioner släpptes.

Till skillnad från flera av de andra stipendiaterna är inte Ralph Lundsten överraskad.
– Jag hade förväntat mig det för tio år sedan så det är roligt att det kom någon gång, säger han.

”Stolt och hedrad”

Henna Johansson från Gällivare tog hem ett VM-brons i brottning så sent som i september. Hon tog sin första mästerskapsmedalj redan 2009 men drabbades av en svår skada 2015. Nu har hon kämpat sig tillbaka till den absoluta världstoppen i sin klass och samtidigt utbildat sig till sjuksköterska. Sista tentan är avklarad och i januari tar hon examen. Nu får hon Idrottsstipendiet på 50 000 kr.

– Det betyder jättemycket ekonomiskt såklart, det underlättar när man ska åka på träning och tävling och vardagen också ska gå runt. Men det emotionella stödet man känner är nästan större, att regionen och hela Norrbotten står bakom mig i den satsning jag gör och i min kommande karriär inom vården. Jag är stolt och hedrad.

Hennes nästa stora mål är OS i Tokyo nästa år. Brottningssatsningen utgår från Helsingborg där hon är bosatt, men en del av träningen förläggs till Gällivare.

– Där är möjligheterna till träning hur stora som helst. Det är skönt att komma hem och andas lite frisk luft.

”Gnetat uthålligt”

Idrottsledarstipendiet på 30 000 kr går till Roland Jansson, som sedan många år är engagerad ledare inom Älvsby IF Orienteringsklubb. Han har många år som ordförande, ungdomstränare och tävlingsledare bakom sig.  Han har enligt egen uppskattning lagt ner 600 ideella arbetstimmar per år när klubben stått värd för stora arrangemang som junior-VM och VM i skidorientering.

– Jag har gnetat uthålligt under lång tid. Jag har dragit rätt tunga lass, det är rätt slitigt. Men idrott är något jag sysslar med för att det är roligt.

Men något stipendium hade han inte väntat sig.

– Det var definitivt inte något jag räknat med eller ens funderat på, säger han.

Foto: Anders Alm

Högupplöst gruppbild

Rubus Arcticus 2019

Högupplöst bild på Charlotte Lindmark.

Högupplöst bild på Anders Sunna

Högupplöst bild på Daniel Åberg

Högupplöst bild på Anna-Sofia Monroy

Foto: Privat
Bild på Ralph Lundsten

Foto: Privat
Bild på Henna Johansson

Högupplöst bild på Roland Jansson

Motiveringar

Charlotte Lindmark, Luleåbaserad skådespelerska som med humorn som vapen tar sig an stora frågor. Hon har under många år bedrivit ett enträget arbete inom teater där hon på egen hand producerat, skrivit och spelat föreställningar som rönt stor uppskattning såväl lokalt, regionalt som nationellt. Hon är en folkkär ambassadör för Norrbotten som med obetalbar mimik och känsla för rytm och timing öppnar nya dörrar till teatern. Charlotte visar stor vilja till utveckling inom sitt konstområde och slutar aldrig att ta till sig nya formspråk för att hitta vägar till kommunikation med sin publik.

Anders Sunna, född och verksam i Jokkmokk har efter studier i södra Sverige etablerat sig som en av Norrbottens idag mest anlitade konstnärer med nationella och internationella uppdrag. Genom ett personligt uttryck med rötterna i graffitin arbetar han med politiska budskap och värdegrunder som lyfter frågor om exploatering av samisk kultur och rätten till att bedriva renskötsel. I Anders Sunnas ofta symboltunga verk skildras delar av den samiska historien genom enskilda berättelser intill återgivningar av strukturella övergrepp.

Daniel Åberg, författaren och kulturskribenten som har publicerat sig inom olika genrer. De största framgångarna har han fått genom sina spännande och smittande ljudböcker. Daniel Åbergs litterära universum har med tiden förflyttats allt mer till Norrbotten där han från sin plats i Vittangi skriver fram sina litterära rum.

Anna-Sofia Monroy har stor musikalisk kompetens, som sångerska, musiker, textförfattare och kompositör. Med sin musikalitet och med influenser från soul likväl som pop och RnB skapar hon en högklassig och personlig estetik med en stark närvaro och tydlig uttrycksyta.

Ralph Lundsten är född i Ersnäs i Norrbotten och har en omfattande och mångårig tvärkonstnärlig verksamhet inom musik, konst och film. Ralph Lundsten har brutit ny mark med sina innovativa och personliga skapelser av elektronisk och synthesizermusik. Hans musikverk omfattar minimalistisk elektronmusik, tonsättningar för meditation och verk till dansuppsättningar av bland annat Cramérbaletten, Kungliga Baletten och till baletten Trolltagen i Storforsen.

Henna Johansson har tränat brottning sedan 6-års ålder. Hon har vunnit EM och VM-medaljer både som junior och senior. 2015 drabbades Henna av en svår skada, ett diskbrott i nacken. Hon tog sig tillbaka från skadan och är nu tillbaka bland topp 10 i världen i 62 kg klassen. Henna är en riktig förebild för andra idrottare. Hon har bevisat att om viljan finns, är allt möjligt!

Roland Jansson är en engagerad föreningsledare i orientering, med många år som både som ordförande och ungdomsledare. Roland är mån om att inkludera alla och att alla ska trivas. Han ger varje individ möjlighet att utvecklas på sin nivå. Med sitt engagemang har han fostrat många orienteringsungdomar som lyckats bra i sin idrottsutövning.

Charlotte Lindmark

Anders Sunna