De får miljöpriset för sopsorteringskärl

• Publicerad: 2019-11-19
Sortify Hela Sverige återvinner i sopkärl från bodenföretaget Återvinningslösningar i norr AB.

Källsortering ska vara en självklarhet, oavsett om du är hemma eller i en offentlig miljö. För sitt arbete med att ta fram smarta sorteringskärlen Sortify belönas Victoria och Stefan Strömbäck med Norrbottens miljöpris och en prissumma på 50 000 kronor.

– Vi tillverkar inte bara sorteringskärl, vi ökar återvinningen i Sverige, säger Victoria Strömbäck.

Bakom varumärket Sortify står bodensarna Victoria och Stefan Strömbäck. De startade företaget Återvinningslösningar i norr AB för tio år sedan.

– Vi tänkte att när folk sorterar sina sopor hemma borde de också kunna källsortera utomhus, säger Stefan Strömbäck.

Det har blivit många besök runt om i landet och idag finns Sortifys återvinningskärl i drygt 170 kommuner. Kärlen ser olika ut beroende på om de ska stå utomhus eller inomhus, till exempel på en sportanläggning eller en flygplats. Både Stefan och Victoria har en egen favorit bland kärlen.

– Det är en påslös papperskorg för hotellmiljö. Där finns stora miljövinster att göra., säger Victoria Strömbäck.

Ett medelstort hotell med hundra rum och 70 procents beläggning skulle kunna spara in över 25 000 plastpåsar varje år om de använde sig av den soplösa papperskorgen på rummen. Ytterligare en miljövinst är att papperskorgen i sig är tillverkad av återvinna material och kan återvinnas.

Norrbottens miljöpris har delats ut varje år sedan 1997.

– Vi delar ut priset för att uppmärksamma de som verkligen gör skillnad och Victoria och Stefans miljötänk påverkar både samhället och privata företags miljöarbete på ett konkret sätt, säger Kenneth Backgård (SJVP), regionstyrelsens ordförande.

Om Norrbottens miljöpris

För att stimulera och uppmärksamma goda miljöinsatser i Norrbotten har Region Norrbotten och Almi ett gemensamt miljöpris. Priset, som totalt är på 50 000 kr, kan ges till företag eller organisation som aktivt och framåtsyftande bedriver en verksamhet där miljö- och hållbarhetsarbetet är en central del i den framgång som uppnåtts.

Pressbild

Högupplöst bild på Stefan och Victoria Strömbäck.

Namn: Victoria och Stefan Strömbäck
Titel: Återvinningslösningar i norr AB