Klok satsning på utvecklingskraft

• Publicerad: 2019-09-30

Region Norrbotten ska spara 30 miljoner kronor på kultur, infrastruktur och näringsliv under perioden 2020–2022. Samtidigt arbetar Region Norrbotten med att stärka länets långsiktiga utveckling. I den nya regionala utvecklingsplanen beslutar politikerna att satsa 311 miljoner kronor på Norrbottens utveckling.

– Även om vi ska spara ser vi mycket positivt på Norrbottens utveckling. Vi har ett gott konjunkturläge, näringslivet är starkt och kulturlivet är både rikt och brett, säger Anna Lindberg, regional utvecklingsdirektör.

Region Norrbotten jobbar tillsammans med flera andra aktörer för att Norrbotten ska vara Sveriges mest välkomnande och nytänkande län. Det görs genom att bygga starka samarbeten, söka nya finansieringsformer och satsa fokuserat på projekt som värnar länets utveckling på lång sikt.

– En satsning på 311 miljoner kronor bidrar till stark utvecklingskraft för Norrbotten. Vi är många som jobbar tillsammans och vi behöver hjälpas åt för att identifiera hur vi bäst använder de pengar vi har, säger Tomas Vedestig (SJVP), ordförande för regionala utvecklingsnämnden.

Fler söker finansiering från Region Norrbotten jämfört med tidigare år. Mellan januari och augusti har Region Norrbotten mottagit 184 ansökningar för projektstöd riktat mot regional tillväxt. Under motsvarande period förra året inkom 118 ansökningar.

– Antalet projektansökningar har ökat kraftigt sedan förra året. Det är en indikator på utvecklingskraft och idégenerering i regionen vilket vi jobbat strategiskt med under året, säger Anna Lindberg, regional utvecklingsdirektör.

Så fördelas satsningen

Kultur: 122 miljoner kronor fördelat på Norrbottens museum, Norrbottensmusiken och regionbiblioteket samt på satsningar tillsammans med kommuner, projektstöd och verksamhetsbidrag. Satsningen bidrar tillgång till fysiskt och digitalt kulturutbud med både bredd och spets.

Infrastruktur: 119 miljoner kronor på buss och tåg för att skapa väl fungerade kollektivtrafik både idag och för framtiden.

Näringsliv: 69 miljoner kronor fördelat på region- och kommunägda bolag, verksamhetsbidrag och projektstöd för att stärka miljöer för innovationer och entreprenörskap och bidra till hållbar näringslivs- och konsumtionsutveckling i ett globalt perspektiv

Regionens investeringar i regionala utvecklingsprojekt är 22 miljoner kronor och kompletteras med 130 miljoner av statliga medel samt 110 miljoner av annan finansiering (exempelvis EU medel).

Tomas Vedestig

Högupplöst bild på Tomas Vedestig.

Anna Lindberg

Högupplöst bild på Anna Lindberg.

Namn: Anna Lindberg
Titel: Regional utvecklingsdirektör

Namn: Tomas Vedestig (SJVP)
Titel: Ordförande för regionala utvecklingsnämnden