Ny finansplan visar stort behov av omställning

• Publicerad: 2019-11-13

Den omställning som Region Norrbotten gör för att nå en ekonomi i balans är helt och hållet nödvändig. Det slår den nya finansplanen för 2020–2022 fast. I dag beslutade regionstyrelsen att föreslå regionfullmäktige att vid nästa veckas möte anta finansplanen.

– Finansplanen visar tydligt att Region Norrbotten har en hög kostnadsnivå och att vi måste sänka den för att klara målet med ekonomi i balans på lång sikt, säger Kenneth Backgård, regionstyrelsens ordförande.

Under 2016 gjordes en skattehöjning, men eftersom Region Norrbotten inte klarat av att sänka kostnaderna så att hälso- och sjukvården är i balans och kostnaderna ökar snabbare än vad intäkterna ökar så kommer skattehöjningen vara förbrukad under 2021. Tidigare har det slagits fast att fram till 2022 behöver Region Norrbotten spara 700 miljoner kronor. De senaste kalkylerna blickar ännu längre fram i tiden och visar på ett behov att minska kostnaderna med 1,1 miljarder kronor fram till 2025.

Regeringen har föreslagit till riksdagen att en ny kostnadsutjämning ska införas från och med 2020 och den kommer att gynna regioner som Norrbotten. Beslutet förväntas fattas i riksdagen 20 november.

Om riksdagen beslutar att ny kostnadsutjämning ska införas kommer det innebära att Region Norrbotten får netto (efter avdrag för införandebidrag) 199 miljoner kronor 2020, 281 miljoner kronor 2021 och 310 miljoner kronor 2022. Men även om kostnadsutjämningen blir verklighet så ökar Region Norrbottens kostnader snabbare än intäkterna.

– Vi kan inte förlita oss på vare sig att riksdagen verkligen beslutar om kostnadsutjämningen eller att den består för all framtid. Oavsett om vi får det ekonomiska stödet måste Region Norrbotten fortsätta med omställningen för att vi ska få en ekonomi i balans och en långsiktigt hållbar hälso- och sjukvård för norrbottningarna, säger Kenneth Backgård.

Namn: Kenneth Backgård (SJVP)
Titel: Regionstyrelsens ordförande

13 november 2019