Omfattande stöd till Norrbottens kultur

• Publicerad: 2019-11-05

Gott om kulturupplevelser, en rik fritid och bättre hälsa. Det ska de pengar som Region Norrbotten satsar på kulturstöd ge. Nu har regionala utvecklingsnämnden fattat beslut om hur kulturstödet ska fördelas nästa år.

Totalt är det strax över 67 miljoner kronor som fördelas mellan verksamhetsbidrag, projektstöd och stipendier.

Den största delen av kulturstödet är verksamhetsbidrag till 59 föreningar och organisationer. Målgruppen för verksamhetsbidragen sträcker sig från de yngsta till de äldsta i samhället. Tre organisationer som riktar sig specifikt till pensionärer beviljas verksamhetsbidrag.

Flera av de som beviljas bidrag har verksamhet som riktas till utsatta barn och ungdomar. Kvinno- och tjejjourer i Norrbotten beviljas 130 000 kronor. För sitt stöd till barn som har en familjemedlem i fängelse, häkte eller frivård får Bufff Norrbotten 30 000 kronor. En annan organisation som beviljas verksamhetsstöd är Norrbottens parasportförbund som får drygt en halv miljon kronor.

– Vi i regionala utvecklingsnämnden har i uppdrag att göra Norrbotten bättre för alla. De beviljade bidragen har en stor spridning i länet och över hela samhället och det är viktigt för oss, säger Tomas Vedestig (SJVP), nämndens ordförande.

De flesta föreningar och organisationer som beviljas bidrag finns dock inom kulturområdet. 33 miljoner fördelas på 32 sökande med verksamhet som spänner från folkdans till samisk utbildning och sjukhusclowner.

Varje år söker Region Norrbotten statsbidrag för kulturutövning. Det bidraget omfattar bland annat Norrbottensmusiken, Filmpool Nord och Norrbottens museum. Nu har Regionala utvecklingsnämnden beslutat att Region Norrbotten också ska ansöka om statsbidrag på 400 000 kronor för att förstärka Dansinitiativets verksamhet.

– Dansinitiativet håller hög kvalitet och har redan väckt uppmärksamhet nationellt. Därför har vi beslutat att vi ska utöka vår befintliga ansökan om statsbidrag för att omfatta även Dansinitiativet, säger Tomas Vedestig.

Hela listan med fördelning av kulturstöd.

Tomas Vedestig

Högupplöst bild på Tomas Vedestig.

Namn: Tomas Vedestig (SJVP)
Titel: Ordförande för regionala utvecklingsnämnden

5 november 2019