Här är orterna som föreslås få utökad vård

• Publicerad: 2020-02-25

För att öka tillgängligheten i vården i glesbygd har Region Norrbotten i Vårdval primärvård tidigare beslutat att satsa på filialer och servicepunkter. Nu föreslås styrelsen besluta att åtta filialer och elva servicepunkter ska öppnas i länet.

En servicepunkt ligger 25–44 kilometer från närmaste hälsocentral. En filial ligger mer än 45 kilometer från en hälsocentral och har 150 eller fler boende som är 65 år och äldre.

Hakkas, Vuollerim, Junosuando, Puoltikasvaara, Pello, Karesuando, Harads och Korpilombolo föreslås få ersättning för att öppna filialer.

Tärendö, Dokkas, Övertorneå, Laisvall, Slagnäs, Glommersträsk, Moskosel, Långträsk, Vidsel, Karungi och Överkalix byar föreslås få ersättning för servicepunkter.

Intresset för att öppna filialer och servicepunkter har varit stort bland hälsocentralerna i Norrbotten.

– Det här är en viktig fråga för norrbottningarna och det är väldigt positivt att så många vill vara med och hålla glesbygden levande genom den här satsningen. Vi kommer nu att besluta om filialer och servicepunkter, som en del i det vi tidigare kallat ortsplacerade distriktssköterskor. Det ger en ökad tillgång till nära vård och möjligheter till ett minskat resande för våra patienter och medborgare, säger Kenneth Backgård, regionstyrelsens ordförande.

I vårdvalsramen finns 7 miljoner kronor avsatt för filialer och servicepunkter. För att finansiera verksamheten avsätts 2,4 miljoner kronor från nationella överenskommelsen God och nära vård.

– Att hälsocentralerna nu äntligen har incitament att öppna upp för närmare vård genom filialer och servicepunkter kommer att innebära en mer jämlik vård i vårt Norrbotten. Det är väl investerade resurser och jag ser detta som ett första steg att ytterligare stärka första linjens hälso- och sjukvård, säger Linda Frohm, regionråd.

Fakta: Så skiljer filial sig och servicepunkt åt

På en filial ska man kunna få möjlighet till medicinsk bedömning och åtgärd. Den bemannas av sjuksköterska/läkare och eventuellt också andra yrkeskategorier. Filialen ska regelbundet hålla öppet minst en dag i veckan.

En servicepunkt kan antingen bedrivas i en fast lokal eller som en mobil lösning. Den bemannas av en sjuksköterska eller undersköterska. Öppettiden ska vara regelbunden minst varannan vecka. På servicepunkten ska man kunna ta prover och få hjälp med enklare vård.

Namn: Kenneth Backgård (SJVP)
Titel: Regionstyrelsens ordförande

Namn: Linda Frohm (M)