Konsultrapport om vården i framtiden

• Publicerad: 2020-09-11

Inom kort släpps den andra konsultrapporten som föreslår hur Region Norrbottens verksamheter bli mer effektivt och ekonomiskt hållbart. Den här gången handlar det om översyn och analys av nuvarande verksamheter inom respektive sjukhus, dess uppdrag, dess organisation och bemanning. Primärvården finns också med i rapporten.

Omställningen handlar om att bli effektivare med kvalitetsförbättringar och ekonomisk hållbarhet. Region Norrbotten ska få en mer sammanhållen organisation.

Det är företaget Ernst & Young som haft i uppdrag att göra den översyn och analys som nu presenterats för ledningsgrupp, politik och fackliga organisationer. I nästa vecka blir rapporten tillgänglig för alla. Rapporten är ett förslag från konsulterna.

I slutändan är det de folkvalda politikerna som fattar beslut om vilka förändringar som ska genomföras för att nå ekonomisk hållbarhet och bättre verksamhet.

– Vi i den politiska majoriteten har tagit del av ett utkast av rapporten. Den är omfattande med många bra förslag. Särskilt avseende organisatoriska förändringar. Vilka förslag som vi i slutändan föreslår att genomföra är något som vi kommer att ta ställning till senare. Så snart vi får rapporten i sin helhet kommer vi att sätta oss in i detaljerna och hela tiden ha Norrbottens bästa i åtanke, säger Kenneth Backgård, regionstyrelsens ordförande.

– Vi har också med anledning av rapporten gett regiondirektören i uppdrag att nu ta fram en analys och rapport om hur vi skall kunna tillföra, och profilera verksamheterna vid samtliga våra länsdelssjukhus, fortsätter han.

I mitten av augusti släpptes den första rapporten som berör nuvarande lednings- och stabsfunktioner samt övriga stödfunktioner, dess uppdrag, organisation och bemanning. Den rapporten togs fram av KPMG. Båda rapporterna är förslag inom den omställning som pågår inom Region Norrbotten.

Namn: Kenneth Backgård
Titel: Regionstyrelsens ordförande