Region Norrbotten får viktig roll i framtagandet av nytt Interreg-program

• Publicerad: 2020-07-01

Region Norrbotten har på förfrågan från regeringen accepterat att tillsammans med Region Västerbotten, Region Västernorrland och Sametinget ta fram ett samarbetsprogram för Interreg Sverige-Finland–Norge och att samordna arbetet i Sverige.

Det nya programmet ersätter de nuvarande programmen Interreg Nord och Interreg Botnia-Atlantica, som upphör i år.

Uppdraget ska ske i samverkan mellan länderna i syfte att utveckla samarbetet över nationsgränserna i de nordligaste delarna av Sverige, Norge, Finland och Sápmi. Regioner ska uppmuntras att arbeta tillsammans och lära av varandra genom gemensamma program, projekt och nätverk.

Programperioden sträcker sig över sju år, 2021-2027, och finansieras av EU för att möjliggöra projekt som utvecklar innovation, företagande och klimatomställningar.

– Det är ett viktigt och ansvarsfullt uppdrag och vi ser fram emot dialog och god samverkan med övriga aktörer. Jag är säker på att vi kommer att genomföra uppdraget på bästa sätt, säger Monica Lejon, näringslivschef i Region Norrbotten.

– Vi är sedan tidigare program vana med strategisk samverkan och har goda förutsättningar att ta fram ett gemensamt samarbetsprogram för det nya Interreg Sverige-Finland–Norge. Att utveckla våra regioner tillsammans har väldigt stor betydelse för utvecklingen och stor betydelse för regional tillväxt och ökad sysselsättning, säger Nils-Olov Lindfors, regionråd i Region Norrbotten.

Framtagandet av det nya programmet påbörjas formellt i september.

Den exakta summan för programmet är ännu inte beslutad av EU, men det rör sig om flera hundra miljoner kronor.

Länsstyrelsen i Norrbotten kommer att vara förvaltande myndighet för Interreg Sverige-Finland-Norge.

Namn: Monica Lejon
Titel: Näringslivschef Region Norrbotten