Så ska Region Norrbotten stötta näringsliv och kultur

• Publicerad: 2020-03-30

Corona-viruset och sjukdomen covid-19 slår hårt mot företag här i Norrbotten. För att mildra effekterna har Region Norrbotten vidtagit en rad åtgärder för att underlätta för företag och kulturaktörer som drabbats av corona-situationen.

Näringsliv: Företagsstöd

• Snabbare utbetalning på beviljade och genomförda investeringar
  • Möjlighet att justera beslutade investeringsstöd till andra mer akut uppkomna kostnader.
  • Regionen betalar ut stöd för att ta in konsulthjälp med till exempel juridik, ekonomi, organisationsanspassning eller marknadsanpassning.

Näringsliv: Projektstöd

• Möjligt för befintliga projekt att rikta om insatser till den uppkomna krisen
  • Kostnader som uppkommit för ej genomförda aktiviteter godkänns
  • En kompetensutvecklingsinsats med ersättning till deltagande företag för nedlagd utbildningstid
  • Kommande projektstöd ska syfta till att hantera den uppkomna krisen på kort, medel och lång sikt

Kultur: Projektstöd

• Möjligt för befintliga projekt att rikta om planerade insatser
  • Möjlighet att frysa planerade projekt till senare tillfälle
  • Anpassning av nuvarande stöd samt behovsanalys av kompletterande stöd och insatser

Kultur: Verksamhetsbidrag

• Hanteras som planerat under perioden 15 april till 15 maj 2020

Dessa inledande åtgärder grundar sig på verktyg Region Norrbotten redan har. Ta kontakt med din handläggare om du vill använda dig av dem.

Fler insatser kommer att följa. I en samhällskris blir det extra viktigt att samarbeta kring lösningar och hitta nya vägar.

– Vi ser idag många bra lokala och regionala initiativ och regionen kommer kunna stötta flera av dem. Ett sådant initiativ som vi nu för dialog kring är kompetensutvecklingsinsats för besöksnäringen, säger Tomas Vedestig, ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

– Förutom dessa akuta insatser kommer Region Norrbotten främst att agera på medel och lång sikt för att milda effekterna av Coronaspridningen. De övergripande prioriteringarna i den regionala utvecklingsstrategin för Norrbotten 2030 ligger fast, men åtgärderna kommer behöva se annorlunda ut för att Norrbotten ska vara snabbt på banan igen. Norrbotten hade innan krisen en stark konjunktur och för oss är det viktigt att snabbt komma tillbaka till det läget igen, säger Nils-Olov Lindfors, regionråd.

De snabbaste åtgärderna kan fås genom att styra om redan befintliga projekt och att jobba i befintliga strukturer.

– Vi tar kontakt med projektägare för att se hur de inom sitt projekt kan möta upp det som händer. Det gör vi både inom kulturområdet och näringsliv. Vi kontaktar även dem som blivit beviljade investeringsstöd för rådgivning, säger Anna Lindberg, regional utvecklingsdirektör.

Namn: Anna Lindberg
Titel: Regional utvecklingsdirektör

Namn: Tomas Vedestig (SJVP)
Titel: Ordförande för regionala utvecklingsnämnden