Smittskyddsläkaren: Orterna där invånare och besökare bör vara extra försiktiga

• Publicerad: 2020-10-21

Spridningen av coronaviruset har ökat i Norrbotten de senaste veckorna. Det är framför allt fyra orter som sticker ut i statistiken. Nu manar smittskyddsläkare Anders Nystedt till ökad försiktighet och vaksamhet.

Den största smittspridningen sker i Luleå, Boden, Piteå och Gällivare. Förra veckans konstaterades 94 nya fall i länet. Drygt hälften av dem i Luleå.

- Luleå har ju flest invånare, så sett till befolkningsmängd är det inte konstigt att fler är sjuka där. Men många hör av sig till mig med vittnesmål om hur Luleåborna missköter sig när det gäller att hålla avstånd till varandra och en skärpning vore bra, säger Anders Nystedt.

Att följa myndigheternas rekommendationer om att hålla avstånd innebär att ta ett eget ansvar. Det kan handla om att avstå från att gå in i en butik där många andra är, eller att bara göra de mest nödvändiga resorna med kollektivtrafiken.

- Alla som har varit ombord på en buss vet att utrymmet är begränsat och att det lätt blir trångt. Där är tanken att vi ska tänka efter innan och bara åka kollektivt om vi måste, säger Anders Nystedt.

I den smittspårning som Region Norrbotten gör står det klart att sociala sammankomster står för den största delen av smittspridningen. Men det finns också fall som är kopplade till arbetsplatser.

- Jag har faktiskt fått färska rapporter från Gällivare om att ett företag har tagit in över hundra personer som rest dit för att jobba. Gällivare gick ju igenom en tung period i våras och nu riskerar vi att det händer igen eftersom de här personerna nu blandar sig med ortsborna i mataffärer och på restauranger, säger Anders Nystedt.

Namn: Anders Nystedt
Titel: Smittskyddsläkare Norrbotten