Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Pressmeddelande

Snabb ökning av digitala vårdtjänster

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

  • Publicerad: 2020-05-11
  •  Källa: Region Norrbotten

Antalet digitala vårdbesök ökar snabbt inom Region Norrbotten. Jämfört med förra året loggar fler in på 1177 och fler besök utförs över telefon eller som videomöte. Dessutom finns nu Digitalen som har gjort succé hos norrbottningarna.

Covid-19-pandemin utsätter hälso- och sjukvården för stora prövningar. Samtidigt sker nu en snabb och omfattande digital omställning. Det visar en ny sammanställning från Sveriges kommuner och regioner, SKR.

– Pandemin har skyndat på den digitala utvecklingen och gjort patienter mer intresserade av att sköta sina vårdkontakter digitalt. Vi ser på de positiva betygen vi får för vår nya digitala ingång Digitalen att det här är något norrbottningarna vill ha, säger Anders Nordin, IT/MT-direktör för Region Norrbotten.

Antalet inloggningar på 1177.se har i Norrbotten ökat med 50 procent, jämfört med i fjol. Dessutom utförs nästan dubbelt så många vårdbesök digitalt, via antingen video eller telefon.

– På några månader har vi tagit ett stort steg framåt. Den här utvecklingen hade skett ändå, men utan pandemin hade det tagit betydligt längre tid. Även utvecklingen av Digitalen har gått snabbare än väntat, säger Anders Nordin.

Nationellt sett har fler patienter använt sig av nätläkare jämfört med tidigare. Mest populärt att använda nätläkare är det bland de som bor i Stockholm. Minst populärt är det i Norrbotten. Region Norrbotten är en av de regioner i landet som har lägst kostnader för att befolkningen använder sig av externa nätläkare.

– Vårt mål är att Digitalen ska vara ett bättre helhetsalternativ än nätläkarnas tjänster där vi bygger ihop den digitala vården med våra fysiska besök på hälsocentraler och sjukhus. Om fler norrbottningar använder våra tjänster minskar kostnaderna för våra egna hälsocentraler som behöver betala varje gång en av deras listade patienter använder privata nätläkare, säger Anders Nordin

I början av pandemin var det en hård belastning i hela landet på 1177 Vårdguiden på telefon. Nu har väntetiderna minskat och mängden samtal är på samma nivå som innan pandemin.

Statistik för första fyra månaderna – Norrbotten

Andel invånare som loggat in på 1177.se:
2019: 49%
2020: 61%

Antal inloggningar på 1177.se:
2019: 400 000
2020: 600 000

Antal registrerade digitala besök i VAS (telefon och video):
2019: 24 500
2020: 44 000

Antal besök på Digitalen
2019: -
2020: 8 500

Antal ärenden som gått till sköterska/läkare på Digitalen
2019: -
2020: 3 200

Pressbild

Anders Nordin

Högupplöst bild på Anders Nordin.
Foto: Anders Alm

Kontaktperson

Namn: Anders Nordin
Titel: IT/MT-direktör
Telefonnummer: 070-837 81 58





11 maj 2020
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering