F.d. Erikslunds hälsocentral utreds för att öppnas igen

• Publicerad: 2021-09-17

Region Norrbotten har under en tid undersökt möjligheterna att förbättra primärvårdens förutsättningar i såväl Boden som Luleå.

I mars 2017 tog den dåvarande politiska majoriteten ett strukturbeslut om att slå samman hälsocentralerna Erikslund och Björknäs i Boden.

– Beslutet har lett till arbetsmiljöproblem och stora konsekvenser gällande tillgänglighet på Björknäs hälsocentral. Vår ambition har av den anledningen, varit att tillföra ytterligare en hälsocentral någonstans i Boden, säger Kenneth Backgård, regionstyrelsens ordförande.

– Flera olika lokaliseringsalternativ av har diskuterats. En nybyggnation tar relativt lång tid med planprocesser och projektering, samtidigt som arbetsmiljöfrågorna måste lösas. Jag har därför i veckan, tillsammans med mina rådskollegor gett regiondirektören i uppdrag att skyndsamt se över möjligheterna att återöppna Erikslunds hälsocentral, säger Kenneth Backgård.

Namn: Kenneth Backgård
Titel: Regionstyrelsens ordförande (SJVP)
Telefonnummer: 070-5683899

17 september 2021