Nu startar fas 4 av vaccinationen

• Publicerad: 2021-05-07

Idag öppnar vaccinationsbokningen för alla som är 50 år och äldre - oavsett om man tillhör en riskgrupp eller inte. I och med det inleds fas 4 av vaccinationen. - Det här är en efterlängtad dag, konstaterar Pia Näsvall, hälso- och sjukvårdsdirektör och vaccinationssamordnare.

Precis som tidigare kommer äldst gå först inom fas 4. För att kunna boka tid behöver man vara född 1971 eller tidigare, eller tillhöra någon av de grupper som sedan tidigare kunnat boka vaccination.

Tid bokas enklast genom att logga in på 1177.se. Den som inte har e-legitimation eller behöver hjälp med att boka kan ringa 010-452 63 03. Det är samma tider som finns tillgängliga för bokning oavsett hur man bokar.

- Det kan hända att den första lediga tiden finns först ett par veckor fram. Du får inte en tidigare tid om du ringer oss, utan alla bokningsbara tider finns också på webben, säger Pia Näsvall.

Under fas 4 kommer Region Norrbotten få hjälp av andra arbetsgivare, till exempel kommuner, Försvarsmakten och privata företag. Genom att fler än Region Norrbotten vaccinerar kan länet snabbare nå målet om full vaccination av alla som vill vaccineras. Alla kommer att följa Folkhälsomyndighetens prioritetsordning, men små arbetsgivare kommer att få göra avsteg från åldersgrupperna.

- Det handlar om de arbetsgivare som inte har tillräckligt många anställda inom gruppen 50-59 för att de ska fylla ut ett helt vaccinationstillfälle. Av praktiska skäl så krävs det att man vaccinerar ett visst antal personer åt gången, säger Pia Näsvall.

För att vara säkra på att alla doser kommer till användning inför Region Norrbotten en väntelista för de som kan ta sig till sin vaccinationslokal med kort varsel. Just nu är det bara personer som är 50-59 år som kan anmäla sig till väntelistan. Väntelistan finns på norrbotten.se

- I takt med att vi öppnar vaccinationen för fler åldersgrupper kommer även de att kunna anmäla sig till väntelistan, säger Pia Näsvall.

Vem kan boka tid just nu?

• Du som är 50 år eller äldre (född 1971 eller tidigare).
  • Du som är 18 till 59 år med en sjukdom eller ett tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19.
  • Du som är gravid efter graviditetsvecka 12 och har en sjukdom eller ett tillstånd som gör att du har en ökad risk att bli allvarligt sjuk i covid-19. Det rekommenderas också utifrån din ålder och ditt BMI.

Det gäller dig med följande sjukdomar eller tillstånd:

• Du har en kronisk hjärt- eller kärlsjukdom, även stroke och högt blodtryck.
  • Du har en kronisk lungsjukdom, till exempel KOL eller svår astma.
  • Du har en mycket kraftig övervikt med BMI över 40.
  • Du har en neuromuskulär sjukdom som påverkar andningen.
  • Du har flera funktionsnedsättningar.
  • Du har kronisk leversvikt eller njursvikt.
  • Du har diabetes typ 1 eller diabetes typ 2.
  • Du har kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av en sjukdom eller en behandling.
  • Du har Downs syndrom.

Sedan tidigare kan följande boka tid:

• Du som är 18 år eller äldre och får insatser enligt LSS eller har personlig assistans. Det gäller även personal inom LSS och personlig assistans.
  • Du som har genomgått en benmärgstransplantation, eller annan organtransplantation, och dina hushållskontakter.
  • Du som har dialysbehandling och dina hushållskontakter.

7 maj 2021