Region Norrbotten välkomnar miljardsatsning på grönt stål

• Publicerad: 2021-02-23

H2 Green Steels besked att producera grönt stål i stor skala i Boden välkomnas av Region Norrbotten. ”Vi inleder en resa som kommer innebära en språngbräda för Norrbottens utveckling”, säger regionråd Nils-Olov Lindfors.

Företaget H2 Green Steel (H2GS) planerar att bygga en av världens största vätekatalysatorer för fossilfri ståltillverkning i norra Svartbyn i Boden. Anläggningen ska producera grönt stål i stor skala. Produktionen beräknas komma igång 2024 och ha full kommersiellt volym i början av 2025.

– Tack vare det goda samarbetet i länet mellan region, länsstyrelse och kommuner har denna gigantiska satsning landat här. Region Norrbotten har sannolikt en av världens bästa förutsättningar för att vara föredöme inom den gröna omställningen. säger Nils-Olov Lindfors, regionråd med huvudansvar för regional utveckling.

Han är själv i grunden processmetallurg, vilket gör att han haft möjlighet att sätta sig in i och följa processens framskridande.

– Världens blickar riktas redan mot Norrbotten genom Hybrit och LKAB och nu även H2 Green Steel.

Regionstyrelsens ordförande, regionråd Kenneth Backgård, ser också positivt på etableringsbeskedet:

– Det är verkligen glädjande för Norrbotten. Det visar också på vikten av de satsningar som pågår inom hälso- och sjukvården inom Region Norrbotten. Behovet av en stark samhällsservice är stort och etableringar av det här slaget, med många nya arbetstillfällen, gör att det blir än viktigare, säger han.

H2GS uppger att satsningen kommer att generera cirka 1 500 arbetstillfällen och att den beräknas öka Sveriges nettoexportvärde med cirka 30 miljarder kronor.

Produktionen ska ske i en typ av ministålverk som redan används i USA och målet är att från 2030 årligen producera 5 miljoner ton stål.

Finansieringen beräknas uppgå till cirka 25 miljarder kronor i ett första skede.

Bakom bolaget står investmentbolaget Vargas Holding som leds av entreprenörerna Carl-Erik Lagercrantz, VD och tillika ordförande för Northvolt i Skellefteå, samt Harald Mix, styrelseordförande och även VD för Altor Equity Partners.

VD för det nya bolaget blir Henrik Henriksson, som lämnar sitt uppdrag som VD för Scania.

Namn: Nils-Olov Lindfors (C)
Titel: Regionråd
Telefonnummer: 070 – 380 00 44

Namn: Kenneth Backgård (SJVP)