Ulf Bergman utsedd till t f regiondirektör

• Publicerad: 2022-07-08
Ulf Bergman Ulf Bergman. Foto: Simon Eliasson. Högupplöst bild (1,66 MB)

Ulf Bergman har av den politiska majoriteten i Region Norrbotten utsetts till tillförordnad regiondirektör. Han arbetar i dag som divisionschef.

I samband med att Anna-Stina Nordmark Nilsson valt att lämna sitt uppdrag som regiondirektör blir det en annan Piteåbo som tar över.

Ulf Bergman har långvarig erfarenhet av vården i Norrbotten och tillträdde ifjol som chef för Division Nära, där hälsocentralerna och Folktandvården ingår. Sitt förordnande som regiondirektör påbörjar han den 18 juli och det sträcker sig till 31 mars nästa år.

– Det finns flera frågor som vi måste fokusera på i regionen. Det gäller i synnerhet frågor som kompetensförsörjning och arbetsmiljö. Det är våra viktigaste förutsättningar för att kunna erbjuda en god vård. Jag är ödmjuk inför de utmaningar vi står inför, men ser fram emot att fortsätta arbetet tillsammans med regionens chefer, medarbetare och fackliga organisationer, nu på en övergripande nivå, säger Ulf Bergman.

– Det är glädjande att Ulf har tackat ja. Han är erfaren, har ett brett kontaktnät och kan organisationen väldigt väl. Han passar utmärkt för uppgiften, säger regionstyrelsens ordförande Kenneth Backgård.

Ulf Bergman är 64 år och har en bakgrund som sjuksköterska. Han har haft ledande roller inom vården i över 30 års tid i regionen och före det landstinget – bland annat som närsjukvårdschef, länschef för internmedicin och stabschef för Piteå närsjukvårdsområde. Under pandemin har han lett den lokala krisledningen i Piteå.

8 juli 2022