Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

17 löften för att elektrifiera transporter: ”Visa världen hur det fungerar”

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Men om målet ska nås måste transportsektorns utsläpp bort. Nu presenteras 17 löften från 252 aktörer som ska skynda på arbetet. - Vi vill bidra med vårt, säger Lars Wallgren om Kaunis Irons försök med fossilfri malmtransport.

Det var på en pressträff med infrastrukturminister Tomas Eneroth som aktörer i Norrbotten fick möjlighet att tala om sina bidrag till elektrifieringsarbetet.

Regeringens elektrifieringskommission har tillsammans med aktörer försökt ringa in vilka åtgärder som krävs för att snabbare elektrifiera transportsektorn. Resultatet har blivit 17 konkreta åtaganden. De siktar särskilt in sig på godstransporter med lastbil inom ett län.

Lastbil

De 252 aktörerna är energibolag, transportköpare, fordonstillverkare, drivmedelsbolag, teknikföretag, länsstyrelser, regioner och kommuner. Löftena innebär till exempel att transportföretag ställer om till eldrift, att handla upp eldrivna transporter, bygge av laddinfrastruktur eller att fordonsindustrin levererar eldrivna lastbilar.

- Om vi ser till att alla aktörer i tar ansvar, då kan vi visa att det är möjligt, sade infrastrukturminister Tomas Enroth på presskonferensen.
- På godssidan står de tunga transporterna för utsläppen. Tre fjärdedelar av godstransporterna sker inom ett län. Där finns möjligheterna, de lågt hängande frukterna.

Thomas Eneroth, infrastrukturminister
Statsrådet Thomas Eneroth.

Ministern lyfte särskilt fram betydelsen av investeringar i grön omställning i norra Sverige.

- Här har vi möjlighet att bli den permanenta världsutställningen där vi kan visa världen hur det fungerar. Det ger jobb och lockar till sig investeringar. Det är så här Sverige går före i klimatomställningsarbetet, det här är att visa ledarskap.

Infrastrukturen avgörande

Region Norrbotten är en av aktörerna som bidragit till elektrifieringslöftena.

- Som regionalt utvecklingsansvarig kommer vi att ta på oss ledartröjan och via dialog och samverkan säkra att vi går emot den samhällsomställning vi måste åstadkomma, säger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör.

Brandin påpekade att infrastruktursatsningar och goda kommunikationer är helt avgörande för att den gröna omställningen ska funka. Utan det kommer varken etableringarna eller människorna som ska arbeta i det nya gröna samhället.

Laddstruktur längs Europavägarna

Inger E Pedersen, Energikontor Norr, lyfte fram tre fokusområden för att lyckas elektrifiera Norrbottens transportsektor:

- Vi behöver en utbyggnad av elnätet. Vi behöver bygga ut laddinfrastruktur längs Europavägarna och längs de mindre vägarna. Och vi behöver jobba tillsammans med information och kunskapsspridning.

Ska fordonsparken elektrifieras behöver elbilarna testas – och Norrbotten har 30 testanläggningar för vinterförhållanden.

- Hela samhället måste agera fram till 2030 och störst potential för omställning i närtid finns inom elektrifiering av transportsektorn. Det här är den största samlade testbädden inom fordonsindustrin globalt. Men det återstår bara 8 testvintrar till 2030, påminde Robert Granström, ordförande, Swedish Proving Ground Association.

Arctic Falls, biltestverksamhet

- Vi ser det som att Europa behöver en förkommersiell testbädd för att klara breddinförandet. Det kräver både action och samverkan. Så vi avslutar med att välkomna alla till en långsiktig dialog om en permanent världsutställning.

Lars Wallgren, logistikchef, Kaunis Iron, gav en bild av den utmaning gruvbolaget står inför i sin ambition att bli en fossilfri gruvdrift till 2025. 

”Vill bidra med vårt”

- Vi har en verksamhet med truckar, lastare, borriggar och så vidare men också en logistikkedja där järnmalmen transporteras från gruvan till Narvik. Första 16 milen är en lastbilstransport, efter det är det järnväg. 28 bilar i flottan, varje kvart går det en bil med 63 tons last. Kör vi all den här lastbilstransporten fossilfritt sparar vi 15000 ton koldioxid per år. Vi vill bidra med vårt, sade Wallgren på presskonferensen.

Hittills kör de en tur per dag med elektrifierad lastbil och testerna har varit lyckade.

- Men vi nöjer oss inte här. Vi måste jobba med att lätta fordonen. Vår testbädd är unik - det är långt, det är kallt och det är väldigt tunga laster. Om vi fixar det, vilket vi ska, är det banne er upp till er att också fixa det. Vi går inte i någon annans fotspår utan ser att vi måste driva det här själva.
Infrastrukturministern avrundade med att påpeka att elektrifieringen av transporter handlar om mer än lastbilar som drivs av el.

- Norrbotniabanan borde ärligt talat redan varit byggd, så viktig är den för Sveriges utveckling. Men även investeringarna i Malmbanan och Malmporten påverkar. Nu gör vi det - det är det som är så häftigt.

Av: Sara Stylbäck Vesa

9 juni 2021
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering