Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Swedish Lapland rustar företag för tiden efter pandemin

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

En chans att klara en akut ekonomisk kris i corona-pandemins spår – och rusta sig för en framtid då turismen kommer igång igen. Det är vad utvecklingsprogrammet ASSL Upgrade erbjuder hundra företag inom besöksnäringen i Swedish Lapland. – Utfallet av ASSL Upgrade har blivit långt mycket mer lyckat än vad jag vågat drömma om, säger Richard Westerberg som är huvudansvarig för utbildningen.

Fjällvandra i Arjeplog
Det kommer en tid när turister vill upptäcka destinationen Swedish Lapland igen. ASSL Upgrade rustar företagen för tiden efter pandemin.

Swedish Lapland är delvis finansierat av Region Norrbotten, och företräder besöksnäringen i Norrbotten, Skellefteå kommun samt Sorsele kommun. Målet är tillväxt, medlet är samverkan.

ASSL står för Arctic Spirit in Swedish Lapland och är ett affärsutvecklingsprogram speciellt utvecklat för små̊ och medelstora företag inom besöksnäringen. Under åtta veckor deltar representanter för företag i ett utvecklingsprogram som Swedish Lapland håller i, samtidigt som Region Norrbotten och Region Västerbotten betalar ut stöd motsvarande deltagarnas lön till företagen, max 50 000 kr per företag. Nu har programmet pågått i sex veckor och två återstår.

För en del företag är pengarna avgörande för att klara sig igenom de värsta månaderna av pandemin. Men det är inte det huvudsakliga syftet med utvecklingsprogrammet.

”Ska stå mer beredda”

– Vi bestämde tidigt att utbildningens innehåll inte ska lösa corona-krisen utan fokusera på att rusta företagen inför framtiden. En finanskris, ett askmoln, ett annat virus – vi ska stå mer beredda. Och vi vill uppgradera företagen. Stärka företagen, kompetenshöja och göra dem rustade och redo, förklarar Westerberg.


Richard Westerberg Swedish Lapland
Richard Westerberg känner att ASSL Upgrade bidragit till att bygga ett lag av olika företag i Swedish Lapland.

Programmet omfattar teman som digitalisering, hållbarhet, affärsutveckling, marknadskännedom samt värdskap och service. Innehållet har utformats utifrån en nulägesanalys från i fjol kring behov och utmaningar som företagen själva identifierat, egen omvärldsbevakning och kunskap kring trender i branschen.

- Vi har gjort hemläxan i förväg och inte gjort det enkelt för oss, säger Richard Westerberg.
- Vi fick tre veckor på oss. Alla här har ställt upp och jobbat snabbt, bra och effektivt med innehållet och de administrativa rutiner runtikring.

När utvecklingsprogrammet öppnades för anmälan gick det fort.
- Jag kände mig lite pirrig och orolig, men på två timmar hade vi fått in 100 anmälningar.

Nya behov längs vägen

Varje vecka gör deltagarna en utvärdering, för att identifiera om något saknas eller kräver en fördjupning.
- Utbildningen som sådan har skapat nya behov längs vägen, så deltagarna har varit medskapare i innehållet. Vi jobbar fortfarande med att rigga utbildningen utifrån veckoutvärderingarna, säger Westerberg.

Utbildningen sker helt på distans. På förmiddagarna träffas deltagarna på en digital plattform och har föreläsningar, workshops, grupparbeten och gruppdiskussioner. På eftermiddagen är det eget arbete med uppgifter som ska lösas, eller kanske en film som de ska ta del av.

- Programmet ger ny kunskap, men också en möjlighet att prata med andra företag, lära av varandra och förflytta sig i tanken, att se nya möjligheter. Det finns många vinster i ASSL Upgrade, men en av de största är att utbildningen resulterat i att 100 företag fått möjlighet att prata med varandra, vilket bland annat lett till nya samarbeten och diskussioner kring möjliga sampaketeringar. De ser att det som är bra för mig är även bra för min konkurrent. Det känns som att vi tillsammans byggt upp ett lag där man vill fortsätta sitta i båten tillsammans och ro, man förstår att det är bra för destinationen Swedish Lapland.

Läs vad företagarna tycker här: "Utan ASSL Upgrade hade vi slitit vårt hår"

11 juni 2020
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering