Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Norrtåg hoppas vara igång i höst

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

- Vi har en stor tilltro till att det ska bli en uppskattad trafik – som kan växa med tiden. Det sa Arne Andersson när han talade om planerna för Norrtåg AB.

Arne Andersson, VD Länstrafiken i Norrbottens AB föreläste på Framtidens Kollektivtrafikkonferens 22 mars i Luleå.

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Arne Andersson, vd för Länstrafiken i Norrbotten.

Arne Andersson är vd för Länstrafiken i Norrbotten. I rollen som ägarrepresentant berättade han om planerna för Norrtåg AB. Bolaget är bildat 2008 och ägs av de fyra nordligaste länen.

- Vi ville göra någonting gemensamt och fick OK av regeringen att starta regional tågtrafik, sa han.

Företagets roll är att planera och upphandla tågtrafik i Norrland, samt att hantera finansieringen. Norrtåg ska vara garant och möjliggöra att tågtrafiken genomförs.

30 dagliga dubbelturer
Några fakta som Andersson redovisade:
Norrtågs trafik ska ske på 140 mil järnväg i de fyra nordligaste länen. Det ska även finnas anslutningstrafik in i Norge – till Narvik i norr och Trondheim i söder.
* På sträckan finns 59 stationer.
* Operatören Botniatåg AB ägs av SJ och DB Bahn.
* Det blir 30 dubbelturer på vardagarna och 20 på helgerna.

8 000 resenärer per dygn
Prognosen talar om knappt 8 000 resenärer per dygn, motsvarande 2,5-3 miljoner på ett år.
Längs Botniabanan mellan Umeå och Ö-vik åker i dag ungefär 3 000 personer per dygn.

- Jämför man det med busstrafiken mellan Luleå och Boden så rör det sig här om drygt 2 000 personer. Det är vårt största stråk, sa Andersson.

För Norrbottens del innebär Norrtåg en kostnad på cirka tio miljoner kronor per år. Hela affären omsluter cirka 1,6 miljarder kronor till 2016.

Snabbare än bussarna
Mellan Luleå och Umeå blir det tre dagliga dubbelturer, med 3,5 timmars restid enkel väg.

- Det är snabbare än vi kör våra bussar. Och kan man åka från Boden blir det väsentligt snabbare, under tre timmar.

Cirka 3,5 timmar blir också restiden mellan Luleå och Kiruna.

- Som alla vet är Kiruna och Gällivare ett hett område. Därför blir det här väldigt intressant. Inom länet blir det förhoppningsvis en uppskattad trafik.

Hoppas starta i augusti
Målgrupperna är arbetspendlare samt studie-, tjänste-, fritids- och sjukresenärer. De kommer att få åka i moderna tåg målade i blått och gult, med bästa komfort.
Andersson insåg att alla funderade på den springande punkten: När kommer trafiken igång?

Det har varit tekniska problem. Vi är inte intresserade av att starta trafiken innan de är lösta. Vi vill inte devalvera varumärket Norrtåg. Då skjuter vi hellre på det några månader. I augusti kan det vara kortsiktigt löst, hoppades han.

Norrbottniabanan behövs
Andra saker han nämnde:

  • Den nya Haparandabanan invigs i slutet av året. Den är tänkt för godstrafik, men det finns starkt intresse i östra Norrbotten att också börja trafikera den med persontrafik.
  • Det finns önskemål om att koppla ihop Sverige och Finland, trots olika spårbredder.
  • Malmbanan behöver byggas ut för att klara den ökande trafiken – och Norrbottniabanan är avgörande för att det ska bli riktig fart på tågtrafiken i norr.

- Det krävs att vi får den i närtid. Det är trångt på järnvägen här uppe. Det här är två viktiga projekt, slutade han.

26 mars 2012
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering