Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Fjärrprogrammering och distansbesök kortar kön till audionomerna

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Hörcentralerna i Norrbotten ligger i framkant när det gäller ny teknik. Bland annat erbjuder de sedan en tid fjärrprogrammering av hörapparater. "Vi vill kunna erbjuda bra hjälpmedel anpassade efter varje individs behov", säger enhetschef Linda Granlund.

Hörcentralerna i Norrbotten
Audionomerna Linda Granlund, enhetschef, och Maria Rosengren, på länskliniken Hörcentralerna i Norrbotten. Foto: Jonas Hansson.

Förutom Linda Granlund finns 15 audionomer, tre administratörer och två ototekniker, som tillverkar insatser, inom verksamheten – utspridda på fyra av Norrbottens sjukhus: Sunderbyn i Luleå, Gällivare, Kalix och Piteå.

Patienterna som behöver hörapparat finns i alla åldrar, från småbarn, där barnaudionomerna upptäcker hörselskador redan då barnet är en månad gammalt, till hundraåringar.

Kontorslandskap och Skype

Många skaffar i dag hörapparat mycket tidigare än förr i tiden, något som kan ha flera orsaker.

– Exempelvis arbete i krävande miljöer som kontorslandskap och en livsstil där vi är omgivna av datorer, telefoner, Skype och en massa annan teknik. Man upplever mycket snabbare att hörselnedsättning blir ett problem i vardagen, säger audionom Maria Rosengren.

På senare år har utvecklingen när det gäller hörhjälpmedel gått i rasande fart. Förutom att själva hörapparaterna utvecklats har också tekniska hjälpmedel som externa mikrofoner och appar tillkommit.

– En extern mikrofon kan man exempelvis fästa på föraren om man sitter i baksätet i en bil, för att höra vad han eller hon säger. Eller så placerar man den på sin handläggare på banken eller på en föreläsare, säger Maria Rosengren.

Fjärrstyrning

Utvecklingen av hörapparaterna handlar exempelvis om att de har blivit lättare att använda och att de har bättre återkopplingskontroll så att de inte tjuter lika lätt, något som var mer vanligt tidigare.

– De har också blivit lättare att individanpassa, vilket ger ett bättre ljud, säger Linda Granlund.

– Vi har sedan en tid också möjlighet att finjustera vissa hörapparater genom fjärrstyrning, om patienten har en kompatibel mobiltelefon. Det är smidigt och sparar tid för både patienten och oss, men ställer krav på teknikintresse. Exempelvis att patienten känner sig bekväm med att uppdatera program och att felsöka om det inte fungerar, säger Maria Rosengren.

Antingen kopplar användaren upp sig i realtid mot audionomen så att de ser varandra under finjusteringen – eller så skickar användaren en förfrågan och audionomen skickar de nya inställningarna till användaren när justeringen är gjord. 

Hörcentralerna i Norrbotten
Det finns i dag en lång rad olika appar för mobiler som kan stödja hörselskadade. Foto: Jonas Hansson.

Mobilapp

Ett problem som många upplever är att det är svårt att komma åt ljudreglaget på hörapparaterna.

– Vissa hörapparater är små och det är inte så lätt att komma åt knappen på dem, men via fjärrkontroll eller en app i mobilen kan man nu enkelt justera volymen och även välja lyssningsprogram, exempelvis teleslinga. De fungerar bra, men man måste liksom vid fjärrstyrning känna sig trygg med tekniken, säger Linda Granlund.

– Se här, säger Maria Rosengren, och tar upp sin telefon för att visa hur en app fungerar.

Man kan exempelvis ställa in på en slamrig restaurangmiljö och göra egna favoritinställningar. Det går också att justera ljudet separat för vänster och höger sida. Sådana appar följer i regel med från tillverkarna av dagens hörapparater.

Fler besök på distans

Ytterligare en teknisk lösning är direktstreaming, där telefonsamtal och musik via mobiltelefonen streamas direkt till hörapparaterna. Även här krävs att hörapparat och mobiltelefon är kompatibla.

Nu arbetar Hörcentralerna i Norrbotten vidare med att utveckla digital teknik för patientkontakt. Bland annat ska de testa Skype för direktkontakt med patienterna i hemmen.

– Vi har under några år arbetat målmedvetet med att organisera om vårt arbete och lägga fler besök på distans för att snabbt kunna hjälpa så många patienter som möjligt. Det har också bidragit till att korta köerna, säger Linda Granlund.

2 juni 2020
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering