Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Lättakuten frigör tid åt de svårast sjuka – och ger snabb hjälp för akuta besvär

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Nu finns det lättakuter på samtliga hälsocentraler i Piteå. "Lite coolt är det att vi har närmare hundra besökare i åldrarna 90+", säger verksamhetschef Ronny Grundström på Piteå hälsocentral.

Ronny Grundström, verksamhetschef, Frida Wikström, utvecklingssjuksköterska, och Christina Vikström, enhetschef, på Piteå hälsocentral.
Ronny Grundström, verksamhetschef, Frida Wikström, utvecklingssjuksköterska, och Christina Vikström, enhetschef, på Piteå hälsocentral. Foto: Jonas Hansson.

Först ut var privatägda Cederkliniken, som bjöd in personalen på Piteå hälsocentral att se närmare på sin lättakut.

– Vi tänkte ”wow, det där vill vi också ha” och bad om att få köra en pilotverksamhet, som regionen sa ja till, säger Ronny Grundström.

Äldre flyttar in från byarna

Han konstaterar att det fanns flera orsaker till varför man ville starta en lättakut.

– Vi har en äldre befolkning som kräver mycket resurser och för det var svårt för läkarna att räcka till. Vårt läge i centrala Piteå innebär att 30 procent av våra patienter är över 65 år. De har flyttat in från byarna, säger han.

– Ytterligare en anledning till att vi ville komma igång var vår dåliga telefontillgänglighet, nu är det över 99 procent som kommer fram samma dag, tack vare att patienterna kan komma direkt till lättakuten, säger Frida Wikström, utvecklingssjuksköterska .

Ronny Grundström, verksamhetschef, Frida Wikström, utvecklingssjuksköterska, och Christina Vikström, enhetschef, på Piteå hälsocentral.
Frida Wikström, utvecklingssjuksköterska på Piteå hälsocentral, berättar att sedan lättakuten infördes har också telefontillgängligheten för de patienter som kontaktar hälsocentralen markant förbättrats. Foto: Jonas Hansson.

Piteå föregångare

Efter hand har även övriga två hälsocentraler i Piteå startat lättakut och nu är det även igång i Kiruna och på gång i Arjeplog.

Konceptet har utvecklats av det svenska företaget Collabodoc och finns på flera olika håll i landet, men i Norrbotten är det Piteå som varit föregångare.

– Merkostnaden är minimal per patient och i slutändan är det en ren och skär investering i och med att vi får loss fler tider att lägga på våra svårast sjuka patienter., säger Ronny Grundström.

Rätt vård på rätt plats

Tillsammans med enhetschefen Christina Vikström har han en bakgrund inom akutvården, vilket varit en tillgång.

– Vi insåg direkt att här var en möjlighet att flytta över patienter från akuten och jourcentralen till primärvården, där merparten av dem egentligen hör hemma. De får rätt vård på rätt plats, säger Ronny Grundström.

Ronny Grundström, verksamhetschef, Frida Wikström, utvecklingssjuksköterska, och Christina Vikström, enhetschef, på Piteå hälsocentral.
Christina Vikström, Frida Wikström och Ronny Grundström på Piteå hälsocentral. Foto: Jonas Hansson.

Snabb hjälp

Han tillägger:

– Tack vare lättakuterna har vi kunnat dra ned bemanningen av distriktsläkare på jourcentralen måndag till torsdag. Lättakuten har också förändrat många patienters beteenden. Tidigare åkte många till jourcentralen efter jobbet. Nu kommer de istället till lättakuten på dagtid eftersom de vet att de får snabb hjälp här.

– Ja, det är ju fantastiskt att de kan få hjälp inom två timmar samma dag. Responsen har varit jättebra, säger Christina Vikström.

Tretton symtom att välja på

Frida Wikström menar att utgångspunkten för lättakuterna är att möta patienternas behov.

– De blir dessutom mer delaktiga i sin egen vård.

När de väljer att besöka lättakuten kan de antingen förbereda sig hemma eller knappa in på de terminaler som står på hälsocentralen. De får de välja ett av tretton symtom och svara på olika frågor utifrån det symtom de har besvär av. När det är gjort får de träffa en sjuksköterska, som också tar beslut om provtagning. Det finns dessutom alltid en läkare och fysioterapeut på plats enbart för lättakutens patienter.

– Det vanligaste är att jag som sjuksköterska avslutar patienten själv, ibland efter att ha rådfrågat doktorn, berättar Frida Wikström.

Lättakuten

Personalen får en överskådlig sammanställning över vilka besvär patienterna söker för, vilka dagar det är flest besökare, vilka åldrar besökarna har och så vidare. Foto: Jonas Hansson.

Mobiltelefonen

Förhoppningen är att merparten av patienterna framöver ska svara på frågorna från sin dator hemma eller via mobiltelefonen. Än så länge är det bara 13 procent som gör det. Om de har gjort det behöver de bara ange namn och personnummer när de kommer till hälsocentralen.

– För att snabba på processen kommer vi att installera en särskild station för de som redan fyllt i allt hemma, så att de slipper vänta på att en dator ska bli ledig på hälsocentralen, säger Frida Wikström.

För att få komma till lättakuten ska besvären vara akuta, max 14 dagar gamla, och passa in på någon av de tretton kategorierna.

Skapar sin egen sjukdomshistoria

Patienterna skapar helt enkelt sin egen anamnes och de har dessutom möjlighet att svara på öppna frågor som ”är det något särskilt du oroar dig för kring dina besvär?” och ”vad hoppas du få hjälp med i dag?”.

På ett år är det ungefär 5 000 patienter som kommer in via lättakuten på Piteå hälsocentral och de vanligaste besvären är i tur och ordning hosta/feber, hudbesvär och urinvägsbesvär. Den vanligaste besöksdagen är måndagar och i snitt handlar det om 19 patienter per dag, även om det som mest varit uppe i 66.

Lämnar värdefull feedback

Patienterna finns i alla åldrar, från 0 till 100 år. De första tio månaderna 2019 var de flesta, 703 stycken, i åldersgruppen 70-79 år, och 80 av de patienter som skrev in sig själva på lättakuten var 90 år och äldre.

De som vill kan också ange sitt mobilnummer så får de ett sms efter besöket med en länk till en sida där de kan ge feedback.

– Det ger värdefull information till oss även om vi än så länge tyvärr inte kan svara på kommentarerna, säger Christina Vikström.

Ronny Grundström, verksamhetschef, Frida Wikström, utvecklingssjuksköterska, och Christina Vikström, enhetschef, på Piteå hälsocentral.
Piteå hälsocentrals verksamhetschef Ronny Grundström, är mycket nöjd med lättakuten och hoppas att den kommer att införas på fler hälsocentraler i Norrbotten framöver. Foto: Jonas Hansson.

Bättre patientmöten

På frågan hur det är att jobba på det nya sättet, med lättakuten som del av mottagningsverkssamheten, svarar hon utan att tveka:

– Jätteroligt. Det har också skapat utrymme för bättre patientmöten.

Frida Wikström håller med:

– Ja, det är helt klart ett lyft mot tidigare. Det är också roligt att jobba i team där vi hela tiden lär oss av varandra. För patienterna har det skapat ett lugn. De vet att de alltid kan komma hit för de vanligaste åkommorna.

Påverkar flödet

Finns det inget negativt med lättakuten då?

– Det skulle i så fall vara att en del patienter som inte hör hemma i de kategorier som lättakuten vänder sig till ändå försöker få komma in den vägen, säger Frida Wikström.

– Det är inte så många, men trycker de in sig på lättakuten på fel premisser är vi inte beredda att ta emot dem och det påverkar flödet för övriga patienter negativt. Det har exempelvis hänt att de angett att de har ”akut smärta” och så har det visat sig att det handlar om smärta i själen, säger Christina Vikström, som poängterar att det finns hjälp att få också för dem, bland annat via hälsocentralens psykosociala team.

Digital ingång kompletterar

När Region Norrbotten lanserar sin digitala ingång till vården i början av 2020 kommer det att bli ett komplement till lättakuterna, där många ärenden kommer att kunna lösas utan att patienterna ens behöver komma till hälsocentralen.

– Det är två lösningar som kompetterar varandra, säger Ronny Grundström.

Lättakuten
Lättakuten på Piteå hälsocentral erbjuder hjälp vid tretton akuta symptom. Foto: Jonas Hansson.

27 november 2019
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering