Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Snart har alla Norrbottens hälsocentraler en egen ingång till Digitalen

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

I slutet av februari, samma dag som Sveriges första coronafall konstaterades, lanserade Region Norrbotten vårdchatten Digitalen. Nu har ett antal hälsocentraler fått en egen ingång dit för sina listade patienter och om allt går enligt plan ska samtliga av regionens hälsocentraler vara uppkopplade i höst.

Pajala hälsocentral - Digitalen
Marianne Eskelinen, distriktssköterska, är en av de som tar emot patienter på Pajala hälsocentrals egen ingång i vårdchatten Digitalen. Foto: Jonas Hansson.

Att allt fler hälsocentraler får en egen inloggning för sina listade patienter innebär att det finns möjlighet att chatta med alla professioner på hälsocentralen, inte bara sjuksköterska och läkare utan även exempelvis fysioterapeut eller barnmorska.

Knuff i rätt riktning

Hälsocentralernas egen vårdpersonal bemannar Digitalen under vardagar fram till klockan 16.00. Övriga tider bemannas den av sjuksköterskorna på 1177.

– Digitalen har blivit en succé och det känns också positivt när vi nu utvecklar den. Det blir allt fler besökare och vi har säkert fått en knuff i rätt riktning på grund av coronapandemin eftersom många inte vill besöka hälsocentralen i onödan.

– Det är också är intressant att antal vidareremitterade patienter från Digitalen fortsätter att minska. I maj låg vi på cirka 14 procent, säger Pia Näsvall, Region Norrbottens chefläkare, som också är verksamhetschef för Digitalen.

Bedöma bilder

I Pajala har distriktsläkare Thomas Schimke, som suttit med i referensgruppen innan Digitalen startades, bara positivt att säga om tjänsten:

– Jag har exempelvis kunna bedöma en del bilder som vi fått in från patienter, på bland annat rosfeber och bältros. Det går utmärkt att behandla utan att patienten kommer hit till hälsocentralen, säger han. 

Pia Näsvall
Pia Näsvall, verksamhetschef för Digitalen, ser positivt på att hälsocentralerna nu får egna ingångar för sina listade patienter till Region Norrbottens vårdchatt. Foto: Jonas Hansson.

Slipper basunera ut

Ylva Lundholm, avancerad klinisk sjuksköterska (AKS) på Pajala hälsocentral, berättar att det i huvudsak är mottagnings- och distriktssköterskor som svarar på chatten.

– Det känns bra att vi kan göra en egen prioritering av våra patienter. Alla som jag haft kontakt med har tyckt det varit superbra att kunna komma i kontakt med oss på det här viset och att de slipper basunera ut sina bekymmer inför andra. Det blir mer diskret, säger hon.

Asynkront arbete

Distriktsköterska Marianne Eskelinen i Pajala konstaterar att eftersom det är en liten kommun lär de känna sina patienter, även de som kommer in via Digitalen.

– Det är alla möjliga funderingar. Alltifrån halsont och buksmärta till covid-19. En fördel är att man kan svara på frågorna löpande, man behöver inte nödvändigtvis svara på allt direkt utan man kan ha en pågående chatt, säger hon.

– Det handlar om asynkront arbete, vilket rekommenderas av stressforskare både för patienter och personal, säger Thomas Schimke.

Pajala hälsocentral - Digitalen
Pajala hälsocentral har sedan en tid en egen ingång till vårdchatten Digitalen. Från vänster: Ylva Lundholm, AKS-sjuksköterska, Marianne Eskelinen, distriktssköterska, och Thomas Schimke, distriktsläkare. Foto: Jonas Hansson.

Rätt i tiden

På Örnäsets hälsocentral i Luleå är enhetschef Helena Abrahamsson nöjd med att de som första hälsocentral i Norrbotten fick en egen ingång till Digitalen:

– Det känns jätteroligt och spännande att vi fick vara först. Vi tror mycket på det här arbetssättet och de nya möjligheterna som vi kommer åt när vi jobbar i Digitalen. Det känns väldigt rätt i tiden, säger hon.


Fakta om Digitalen

Många av patienterna har valt att betygsätta och ge en kommentar efter chatten. Av 5 möjliga ger patienterna i snitt tjänsten 4,8.

Fram till maj hade 4 000 norrbottningar chattat och över 80 procent av ärendena kunde lösas digitalt.

De hälsocentraler som än så länge har en egen ingång för sina listade patienter är Pajala, Kalix, Örnäset och Sanden.

29 juni 2020
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering