Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Tuffa utmaningar för ambulanshelikoptern

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Ambulanshelikoptern i Region Norrbotten har en ny organisation från årsskiftet. Tio nya medarbetare har anställts och utbildats.

Ambulanshelikoptern
Stående från vänster: Kristina Ståhl, Daniel Pekkari, Johanna Jakobsson-Åhl, Torbjörn Frisk, Daniel Nylund, Therese Wassermann och Andreas Larsson. Nedre raden från vänster: Isak Grimborg, Fredrik Andersson och Linda Fabricius. Foto: Fredrik Winneborn.

Vid den nya helikopterenheten arbetar tio sjuksköterskor, åtta narkosläkare, åtta piloter och två tekniker. De nya medarbetarna trimmades ihop under en utbildningsvecka vid helikopterbasen i Gällivare. Teoripass varvades med skarpa övningar i flygsäkerhet, hur man rör sig i och utanför helikoptern samt praktiska moment där man flyger i väg och gör ett patientomhändertagande.

– De har också fått lära sig materialkännedom, om medicinsk teknik, att verka i terrängen och ett arbetssätt som vi kallar för ”light on wheel”, säger enhetschefen Fredrik Andersson.

”Light on wheel” är när helikoptern inte kan landa hos patienten på grund av svår terräng. Den måste i stället hovra, vilket innebär att stå stilla i luften. I- och urlastningen görs under själva hovringen.

Ambulanshelikoptern
Instruktion vid helikoptern för de nya medarbetarna. Foto: Fredrik Winneborn.

Många oplanerade händelser

Johanna Jakobsson-Åhl är en av de nya medarbetarna. Hon började som sjuksköterska 2001 och arbetar nu 50 procent vid ambulanshelikoptern och 50 procent vid ambulansen i Boden.

Det som lockade henne att söka sig till ambulanshelikoptern är bland annat digniteten på larmen som kommer in.

– Man vet att de är sjuka eller skadade och det blir en tuff utmaning att få flyga och arbeta i miljöer som jag inte är van vid. Jag tror också att det kommer att utveckla mig som sjuksköterska.

Många av utryckningarna för helikoptern är oplanerade händelser som skoter- och trafikolyckor. Lika vanligt är det som kallas för sekundärtransporter, alltså transporter av en sövd patient som ska från ett sjukhus till ett annat.

Ambulanshelikoptern
”De nya arbetssätten gör att vi kommer att kunna rädda fler liv”, säger enhetschefen Fredrik Andersson, här vid sidan av Johanna Jakobsson-Åhl, intensivvårdssjuksköterska. Foto: Fredrik Winneborn.

Lyfter i snitt två gånger per dygn

Helikoptern lyfter i genomsnitt två gånger per dygn från basen, men man åker inte på alla larm. Det är en narkosläkare som gör en bedömning om intensivvård behövs eller inte vid samtalet med patienten eller den som ringer in larmet.

– Vi har bara en helikopter i länet. Om vi felprioriterar och åker i väg där ambulansen hade kunnat åka i stället kan det bli så att en patient som behöver helikoptern får vänta i onödan, säger Fredrik Andersson.

Utbildningstid har lagts in i schemat, totalt sex utbildningstillfällen under en tioveckorsperiod.

– De nya arbetssätten gör att vi kommer att kunna rädda fler liv och det känns så klart jättebra, säger han.

Ambulanshelikoptern
Johanna Jakobsson-Åhl inspekterar helikoptern tillsammans med kollega. Foto: Fredrik Winneborn.

5 mars 2020
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering