Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Vad kan man göra när det värsta har hänt?

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Barbro Wijma, gynekolog, psykoterapeut och professor emeritus från Linköping, besökte nyligen Region Norrbotten för att berätta om sin forskning kring kränkningar i vården och hur de kan orsaka ett lidande flera år efteråt för patienterna.

Rose-Marie Isaksson, ordförande för Region Norrbottens etiska råd, som hade bjudit in föreläsaren Barbro Wijma, gynekolog, psykoterapeut och professor emeritus från Linköping, för att förbättra regionens arbete mot kränkningar i vården. Foto: Ann-Charlotte Kassberg 
Kränkningar i vården leder till ett lidande för patienter som är oacceptabelt, konstaterade Barbro Wijma. Foto: Ann-Charlotte Kassberg.

Det var vid den årligt återkommande etikdagen, som anordnas av regionens utvecklingsavdelning, som Barbro Wijma samlade en fullsatt sessionssal i Regionhuset i Luleå. Dessutom följdes föreläsningen på video från länets fem sjukhus.

Hon berättade om sina tio års forskning om kränkningar i vården, där forskning bland annat visar att många patienter, var femte kvinna och var elfte man, har upplevt kränkningar i vården. Flertalet lider av vad som hänt flera år efteråt.

Oacceptabelt lidande

I kvalitativa studier anger både kvinnor och män att de förlorat sin autonomi och sitt människovärde då de upplevt sig kränkta i vården.

– Det leder till ett lidande för patienter som är oacceptabelt ur en etisk synvinkel, konstaterade Barbro Wijma.

Rose-Marie Isaksson, ordförande för Region Norrbottens etiska råd, som hade bjudit in föreläsaren Barbro Wijma, gynekolog, psykoterapeut och professor emeritus från Linköping, för att förbättra regionens arbete mot kränkningar i vården. Foto: Ann-Charlotte Kassberg
Rose-Marie Isaksson, ordförande för Region Norrbottens etiska råd, som hade bjudit in föreläsaren Barbro Wijma för att förbättra regionens arbete mot kränkningar i vården. Foto: Ann-Charlotte Kassberg.

Hon pekade på vikten av att som vårdanställd ta till sig kunskap, då hälso- och sjukvårdens uppgift är att stödja sina patienter.

– Det är också viktigt att cheferna i vården får bättre kunskap kring hur de kan hantera problemet, konstaterade hon.

Argumentera inte

Barbro Wijma har i sin forskargrupp tagit fram en modell för hur personal inom vården konkret ska hantera situationer som kan leda till upplevelser av kränkningar. För att komma fram till det har de bland annat analyserat moraliska koder i officiella dokument och intervjuat medarbetare om deras värderingar.

Vad kan man då göra när det värsta redan har hänt?

På det svarade Barbro Wijma:

– Beklaga och försök förstå. Lyssna och ta emot – argumentera inte! Försök istället att analysera vad som kunde ha gjorts annorlunda och hur ni istället skulle ha gjort.

31 oktober 2018
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering