Beslut i korthet - regionstyrelsen 3 juni
Regionstyrelsen beslutade att föreslå regionfullmäktige att fastställa strategisk plan för 2026-2028 samt att bilda ett helägt regionalt besöksnäringsbolag, att SPOT övergår från testverksamhet till ordinarie verksamhet inom Piteås upptagningsområde och att SPOT eller SPOT-liknande arbetssätt vid klinikerna i Sunderbyn och Gällivare ska fortsätta utvecklas, att ansöka om statsbidrag för att genomföra ett strukturellt effektiviseringsprogram inom hälso- och sjukvården, att erbjuda personer upp till 26 år gratis vaccinering mot HPV, att samlokalisera Folktandvården Örnäset med Tandvårdscentralen (TVC) samt Porsudden i Luleå samt att hyra nya lokaler för Älvsby hälsocentral.
Nedan redovisas besluten kring ett urval av ärendena. För en komplett redovisning av samtliga ärenden hänvisas till handlingarna. För fullständiga beslut hänvisas till protokollet, som normalt publiceras senast en vecka efter mötet.
Folktandvårdens verksamheter i Luleåområdet ser ett behov att samlokalisera sina resurser för ökad stabilitet och tillgänglighet. Då pågående utredning om ändamålsenliga lokaler för ett tandvårdshus ej kunnat presentera något alternativ ännu och hyresavtalet vid Örnäset ska omförhandlas, föreslås patienter från denna klinik tas emot vid TVC och Porsudden. Förslaget föranleder inte några anpassningar av befintliga lokaler och riskbedömning påbörjas i närtid.
Marianne Sandström (SD) föreslår återremittss på ärendet för att tillföra en färdigställd risk- och konsekvensanalys och i andra hand, tillsammans med Lars-Åke Vikström (SD,) avslag.
Regionstyrelsen beslutar att
Med hälso- och sjukvårdsnämndens förslag i beaktning, samlokalisera Folktandvården Örnäset med övrig allmäntandvård i Luleå; Tandvårdscentralen (TVC) samt Porsudden.
Marianne Sandström (SD) och Lars-Åke Vikström (SD) lämnar ett särskilt yttrande enligt följande:
Sverigedemokraterna yrkar avslag på ärendet i sin helhet. Sverigedemokraterna ställer sig kritiska till det föreslagna beslutet att avveckla Folktandvårdens verksamhet vid Örnäset och istället samlokalisera all allmäntandvård till Skeppsbrogatan i Luleå centrum och Porsudden. Beslutet riskerar att försämra tillgängligheten till tandvård för invånare i områden utanför
stadskärnan, särskilt för barnfamiljer, äldre samt personer med begränsad rörlighet eller utan egen transportmöjlighet.
Vi anser att god tandvård bör finnas nära invånarna och inte koncentreras till ett fåtal platser. Detta beslut står i direkt motsättning till målsättningen om en god och nära vård, och riskerar
att öka vårdklyftorna inom kommunen samt att färre vuxenpatienter får tandvård inom regionens regi.
Det är vidare anmärkningsvärt att beslutet fattas innan en fullständig och transparent risk- och konsekvensanalys har presenterats. Trots hänvisning till långsiktiga planer från både 2019
(Dnr 00884-2019) och 2022 (Dnr 972-2022) saknas nu konkreta underlag som visar att beslutet är det mest lämpliga ur ett invånarperspektiv, ekonomiskt perspektiv och barnperspektiv.
I beslutet från 2019 konstaterades att klinikerna vid Örnäset och Porsön hade tillräckligt stort patientunderlag och lokalyta för att kunna bedriva effektiv och nischad allmäntandvård. Dessa slutsatser verkar nu ha negligerats, trots att inga nya uppgifter pekar på minskat behov. Dessutom lyftes pensionsavgångar vid Gammelstad och Bergnäset som motiv till förändringar då – något som inte nämns som relevant för Örnäset i det aktuella förslaget.
Vi vill också påminna om att Sverigedemokraterna redan i samband med regionstyrelsens beslut 17 augusti 2022 reserverade sig mot inriktningen att samlokalisera folktandvården till centrala Luleå. Sverigedemokraterna föreslog då ett tillägg om att samlokaliseringar skulle utredas utifrån aspekter som ekonomi, arbetsmiljö och tillgänglighet – ett förslag som avslogs. Den oro vi uttryckte då bekräftas nu, när patienter vid Örnäset förväntas flyttas utan att alternativ har utretts färdigt och utan hänsyn till lokalt behov.
Vi ifrågasätter även att förändringen i Luleå sker skyndsamt i samband med hyresförhandlingar. Frågan om att samla tandvården i Luleå till lokalerna på Skeppsbrogatan har tidigare utretts och man kom fram till att lokalerna inte är anpassade för att bedriva en modern flödesoptimerad tandvård. Lokalerna ansågs inte heller optimala beträffande brandsäkerhet eller logistik vid i och
urlastning.
År 2019 lades folktandvården i Gammelstad och Bergnäset ned och 13 000 patienter tillkom då till Folktandvården Norra hamn, Skeppsbrogatan. Av siffror från 2019 framkommer att Örnäset i vart fall år 2019 hade cirka 12 000 listade patienter varav cirka 4 000 barnpatienter. Frågan är hur Norra hamn och Porsudden skall kunna inhysa och ombesörja tandvårdsbehovet även för denna stora grupp barn vilka i dagsläget är listade på folktandvården Örnäset.
Nämnas kan att år 2019 hade Porsön cirka 12 000 listade patienter varav cirka 5 000 barn och TVC (Norra hamn) hade cirka 11 000 listade varav cirka 3 000 barn. Även om referensintervallet för barn sänkts så bör inte ambitionerna för region Norrbotten att ge såväl barn som vuxna en god tandvård. Vidare finns en reell risk för att personalen från Örnäset inte flyttar med till Skeppsbrogatan, Norra hamn eller Porsön och att vi då tappar tandvårdskompetens inom
regionen. Under 2024 minskade antalet tandvårdsarbetare inom regionen och en nedläggning av en väl fungerande folktandvårdsenhet gör att vi riskerar ytterligare tapp av personal i ett för folktandvården redan ansträngt läge.
Sverigedemokraterna avstyrker därför samlokaliseringen i dess nuvarande form och förordar att regionen omprövar beslutet. Varje förändring bör bygga på genomförda riskbedömningar, bred
förankring bland berörda patienter och personal.
Region Norrbottens förtroendevalda revisorer har analyserat regionstyrelsens respektive regionala utvecklingsnämndens uppsikt över kommunalförbundet Konstmuseet i Norr och lyft ett flertal kritiska frågeställningar.
Regionala utvecklingsnämnden har bland annat beslutat att ge regionala utvecklingsdirektören i uppdrag att säkerställa förbättrade rutiner.
Regionstyrelsen beslutar att
Med revisorernas rekommendationer i beaktning lägga skrivelsen till handlingarna.
Revisionen har genomfört en granskning av hur förbundsdirektionen Konstmuseet i Norr fullgjort sitt uppdrag under 2024.
Revisionen riktade allvarlig kritik mot förbundsdirektionen 2023 på grund av omfattande brister i styrning och intern kontroll. Trots vissa förbättringar under 2024 kvarstår allvarliga problem, vilket har lett till högre kostnader och ett negativt balanskravsresultat på 2,6 miljoner kronor.
Kritiken gäller bland annat kostnader för resor och representation samt beslut om organisationsutredning utan dialog med medlemmarna. Dessutom har förbundet missat lagstadgade tidsfrister för delårsrapporten och saknar en drift- och investeringsredovisning, vilket försvårar ekonomisk uppföljning. Andra brister inkluderar avsaknad av styrdokument för konstinköp och uppföljning av interna kontrollplaner. Revisionen riktar därför anmärkning mot förbundsdirektionen för brister i styrning och intern kontroll.
Trots de påtalade bristerna tillstyrker revisionen ansvarsfrihet för direktionen samt de enskilda ledamöterna.
Kommunalförbundet Konstmuseet i Norrs ändamål är att gemensamt driva länskonstmuseiverksamhet i Norrbottens län. Verksamheten ska ha sin fysiska bas i Kiruna och bedriva sin programverksamhet i hela Norrbottens län. Medlemmar i förbundet är Region Norrbotten och Kiruna kommun.
Regionstyrelsen beslutar att
- Med regionala utvecklingsnämndens förslag i beaktning föreslå regionfullmäktige att godkänna årsredovisning 2024 för kommunalförbundet Konstmuseet i Norr.
- Invänta regionfullmäktiges presidiums beredning av ärendet och behandla
frågan om ansvarsfrihet vid regionfullmäktiges sammanträde.
Svensk Luftambulans övertagande av helikoptrar från Region Dalarna respektive Värmland kräver att det solidariska borgensåtagandet utökas med 80 000 000 kronor till 325 610 000 kronor. Det ingångna regressavtalet omfattar även ett förändrat borgensåtagande. Det avtalet behöver inte ändras utan ska fortsätta att gälla.
Regionstyrelsens beslutar att
Föreslå regionfullmäktige besluta att:
- Såsom för egen skuld ingå borgen för kommunalförbundet Svensk Luftambulans låneförpliktelser upp till ett totalt högsta lånebelopp om 325 610 000 kronor, jämte därpå löpande ränta och kostnader vilket är en utökning med 80 000 000 kronor.
- Det beslut om borgen som fattades 2024-11-20, § 150, punkt 1, om solidarisk borgen om 245 610 000 kronor, upphävs att gälla.
- Det utökade borgensåtagandet förutsätter att övriga regioner fattar motsvarande beslut.
För att långsiktigt stärka och utveckla besöksnäringen i Norrbotten föreslås att Region Norrbotten tar ett utökat ansvar för den regionala besöksnäringsverksamheten. Som en del av detta åtagande föreslås bildandet av ett helägt regionalt besöksnäringsbolag som övertar verksamheten i Swedish Lappland Visitors Board ekonomisk förening (Swedish Lapland) med uppdraget att samordna och driva det regionala besöksnäringsarbetet.
Region Norrbotten föreslås påbörja processen för bildandet av det nya bolaget samt förbereda de legala och ekonomiska förutsättningarna för ett övertagande av verksamheten. Parallellt behöver Swedish Lapland fatta nödvändiga beslut inom föreningen för att möjliggöra en överlåtelse av verksamheten.
I samband med övergången omvandlas regionens nuvarande verksamhetsstöd till Swedish Lapland till ett driftbidrag till det nybildade bolaget.
Kenneth Backgård (SJVP), Marianne Sandström (SD) och Doris Messner (SJVP) föreslår avslag på liggande förslag.
Regionstyrelsen beslutar att
1. Föreslå regionfullmäktige besluta att:
A) Bilda ett helägt regionalt besöksnäringsbolag.
B) Godkänna bolagsordning enligt förslag i bilaga.
C) Teckna samtliga aktier i bolaget till ett aktiekapital om 100 000 kronor. Finansiering sker genom omdisponering från investeringsram för utrustning 2025.
D) Tillskjuta ett aktieägartillskott på 3 900 000 kronor. Finansiering sker genom omdisponering från investeringsram för utrustning 2025.
E) Bolaget ska genom verksamhetsöverlåtelse överta verksamheten inklusive personal från Swedish Lapland Visitors Board Ekonomisk Förening, organisationsnummer 769607–5758.
F) Ge regionala utvecklingsnämnden och det nybildade bolaget i uppdrag att förbereda och verkställa en verksamhetsöverlåtelse från den 1 januari 2026.
2. Ge regiondirektören i uppdrag att, under förutsättning att regionfullmäktige beslutar enligt ovan, underteckna stiftelseurkund i enlighet med aktiebolagslagen och vidta övriga nödvändiga åtgärder för att genomföra bildandet av bolaget.
Region Norrbotten ansöker om ekonomiskt stöd från Effektivitetsdelegationen för att, under perioden 2025–2027, genomföra ett strukturellt effektiviseringsprogram inom hälso- och sjukvården.
Region Norrbotten ansöker även tillsammans med övriga 20 regioner om ekonomiskt stöd för satsningar inom artificiell intelligens samt skalning och spridning av lyckade lösningar.
Ansökan av statsbidrag omfattar totalt 93 miljoner kronor under 2025–2027.
Statsbidraget från Effektivitetsdelegationen riktar sig till regioner som vill finansiera omställnings- eller effektiviseringsåtgärder i syfte att stärka effektiviteten i hälso- och sjukvården och dess administration.
Bakgrunden är att Region Norrbotten står inför betydande utmaningar som påverkar förmågan att leverera vård av hög kvalitet och god tillgänglighet. Dessa utmaningar drivs av en komplex samverkan mellan demografiska förändringar, geografiska avstånd och ökande svårigheter att rekrytera och behålla personal. Utmaningarna ses som en möjlighet att initiera och accelerera en omställning av vårdens arbetssätt med stöd av digitala lösningar.
Regionstyrelsen beslutar att
Region Norrbotten, enligt ärendet, ansöker om statsbidrag
- För att genomföra ett strukturellt effektiviseringsprogram inom hälso- och sjukvården.
- Tillsammans med övriga 20 regioner för en regiongemensam satsning inom artificiell intelligens.
- Tillsammans med övriga 20 regioner för en regiongemensam satsning inom skalning och spridning av lyckade lösningar.
Samtliga 21 regioner har beslutat att delta i nationell samordning och planering av hälso- och sjukvård inför och under höjd beredskap och krig (NSPL). Det arbete som krävs för att realisera detta kommer att samordnas och utvecklas i en gemensam beredningsfunktion.
Region Uppsalas ledningskontor har tillsammans med övriga regioner tagit fram ett samverkansavtal som samtliga regioner behöver godkänna.
I Region Norrbotten beslutade regionstyrelsen den 11 september 2024 att Region Norrbotten ska delta i det regiongemensamma arbetet.
Regionstyrelsen beslutar att
Föreslå regionfullmäktige besluta att godkänna samverkansavtal om nationell samordning och planering av hälso- och sjukvård inför höjd beredskap och krig enligt bilaga.
Region Norrbotten har sedan 2005 fördelat verksamhetsbidrag för att stödja funktionshinderrörelsen i länet. Funktionsrätt Norrbotten inkommer med ansökan och styrelsen beslutar sedan om att bevilja bidrag halvårsvis. Funktionsrätt fördelar medlen mellan funktionshinderrörelsens medlemsorganisationer samt Synskadades förbund.
Regionstyrelsen beslutar att
Bevilja verksamhetsbidrag med 1,7 miljoner kronor till Funktionsrätt Norrbotten för perioden 1 juli 2025 till och med 31 december 2025.
Folkhälsomyndigheten har i december 2024 antagit nya rekommendationer avseende vaccination mot humant papillomvirus (HPV). Det huvudsakliga målet med de nya rekommendationerna är vaccination av tidigare ovaccinerade individer upp till 26 års ålder med tonvikt på vissa grupper, samt personer 27 år och uppåt i enskilda fall. Syftet med utökad vaccinering är att förebygga och minska förekomsten av HPV-orsakad cancer.
Folkhälsomyndighetens rekommendationer är inte bindande. Det betyder att regionerna själva får besluta om och hur vaccination mot HPV ska erbjudas, inklusive till vilka grupper det ska ges och till vilken kostnad.
Region Norrbotten vill erbjuda ovaccinerade personer, oavsett kön, upp till 26 år gratis vaccinering mot HPV. Ovaccinerade personer, oavsett kön, 27 år upp till 45 år ska erbjudas gratis vaccination i enskilda fall efter en individuell medicinsk bedömning.
Regionstyrelsen beslutar att
- Bifalla förslaget om kostnadsfri vaccination mot humant papillomvirus (HPV) till angivna grupper.
- Ge regiondirektören i uppdrag att ta fram en plan för genomförande av utökade vaccinationer enligt förslaget.
SKR:s förbundsstyrelse har beslutat att godkänna ett nytt riksavtal för utomlänsvård och rekommenderar regionerna att anta och tillämpa avtalet från och med 1 september 2025. Det nya avtalet ersätter tidigare version från 2005 och innehåller ett antal förändringar och moderniseringar, bland annat avseende distanskontakter, hantering av remisser, hjälpmedel, transport och ersättningsprinciper. Region Norrbotten har deltagit i remissprocessen och föreslås nu besluta att godkänna och tillämpa avtalet.
Regionstyrelsen beslutar att
Föreslå regionfullmäktige besluta att:
Region Norrbotten godkänner och tillämpar det nya riksavtalet för utomlänsvård i enlighet med Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) rekommendation
Det nya riksavtalet träder i kraft den 1 september 2025.
Sveriges kommuner och regioners (SKR) sjukvårdsdelegation beslutade den 10 april 2025, på delegation från SKR:s styrelse, att rekommendera regionerna att besluta om reviderad rekommendation avseende regionernas erbjudande om assisterad befruktning. Rekommendationen träder i kraft så snart den formellt beslutats i varje enskild region.
I de nya föreskrifterna framgår att donation av embryo eller dubbeldonation inom ett samkönat kvinnligt par, där den ena kvinnan är äggdonatorn och den andra bäraren, inte längre anses vara en tredjepartsdonation. Med anledning av detta behöver skrivningen om tredjepartsdonation i SKR:s rekommendation om assisterad befruktning strykas.
Syftet med rekommendationen är att åstadkomma en kunskapsbaserad och jämlik vård. Detta genom att få enhetlighet i regionernas erbjudande till de patienter som genomgår behandling inom det offentliga åtagandet för assisterad befruktning. Rekommendationen definierar vissa centrala begrepp, anger vissa grundläggande kriterier för genomförande, anger övre och nedre åldersgränser samt antalet behandlingar som ingår i det offentliga åtagandet. Se bilaga för fullständig text.
Regionstyrelsen beslutar att
I enlighet med Sverige Kommuner och Regioners (SKR) rekommendation, anta revidering avseende regionernas erbjudande om assisterad befruktning.
Regionens förtroendevalda revisorer har genomfört en granskning av läkemedelsförskrivning inom primärvården och psykiatrin med fokus på välfärdsbrottslighet. Den samlade bedömningen är att regionstyrelsen inte helt säkerställt tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll av läkemedelsförskrivning i syfte att förebygga, förhindra och upptäcka välfärdsbrott. Utifrån genomförd granskning lämnar revisorerna tre rekommendationer. Region Norrbottens kommentarer visar att arbete pågår inom alla rekommenderade åtgärder, varför rapporten kan läggas till handlingarna.
Regionstyrelsen beslutar att
Med beaktande av revisionens rekommendationer lägga rapporten till handlingarna.
På uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Norrbotten har PwC genomfört en granskning av planeringen och genomförandet av bygg- och anläggningsprojekt. Syftet med granskningen är att bedöma om regionstyrelsen säkerställer att större bygg och anläggningsprojekt bedrivs på ett ändamålsenligt sätt med avseende på ekonomi och kvalitet. Utifrån genomförd granskning är revisorernas samlade bedömning att regionstyrelsen inte helt säkerställer att större bygg- och anläggningsprojekt bedrivs på ett ändamålsenligt sätt utifrån perspektivet kvalitet.
Regionstyrelsen beslutar att
Med revisionens rekommendationer i beaktande lägga revisionsrapporten till handlingarna.
Som ett led i att införa produktions- och kapacitetsstyrning (PKS) i Region Norrbotten föreslås att policyn för god ekonomisk hushållning uppdateras med skrivningar kring vilka principer för PKS som ska användas i regionen. De föreslagna principerna grundar sig på Socialstyrelsens rekommendationer.
I policytexten framgår syftet med PKS, roller och ansvarsfördelning, vägledande principer och principer för uppföljning samt en övergripande målsättning som stöd för PKS. Detta bildar tillsammans grunden för Region Norrbottens PKS-modell.
Förberedelser för att införa PKS i Regionen har pågått sedan våren 2023. Inom ramen för det nu etablerade programmet Tillgängliga för norrbottningen ingår som en av flera delar att breddinföra PKS i hela vårdverksamheten. Programmet tar sin utgångspunkt i Socialstyrelsens rapport Plats för vård som beskriver ett systematiskt arbete för att åtgärda vårdplatsbristen och öka resurseffektiviteten där PKS är ett eget fokusområde. För det fortsatta arbetet med PKS kommer Socialstyrelsens rekommendationer att vara vägledande.
En planering har lagts upp för att införa PKS i hela regionen. Planeringen samordnas med åtgärder inom programmets fem andra fokusområden för att med ett brett perspektiv åtgärda vårdplatsbrist, tillgänglighet och resurseffektivitet. Planeringen för att införa PKS är flerårig och omfattar sådana insatser som bedöms nödvändiga för att lyckas med uppdraget. I planeringen finns bland annat tydliggörande av roller, ansvar och vägledande principer, att integrera produktionsplaneringen med budgetarbetet, ta fram definitioner av uppföljningsmått, genomföra insatser för utbildning- och utrullningsplanering, uppföljningsmetoder och datafrågor samt införskaffande av ändamålsenligt IT-stöd.
Regionstyrelsen beslutar att
Föreslå regionfullmäktige besluta att godkänna uppdaterad policy för god ekonomisk hushållning enligt förslag i bilaga.
Region Norrbottens förtroendevalda revisorer har genomfört en granskning av regionens arbete med produktions- och kapacitetsstyrning (PKS). Syftet med granskningens är att bedöma om regionstyrelsen avseende hälso- och sjukvården bedriver en ändamålsenlig och effektiv PKS med tillräcklig intern kontroll.
Revisorernas samlade bedömning är att: regionstyrelsen inte helt har säkerställt en ändamålsenligt och effektiv produktionsstyrning samt att regionstyrelsen inte helt säkerställt en tillräcklig intern kontroll inom granskningsområdet.
Regionstyrelsen beslutar att
Med revisorernas rekommendationer i beaktning lägga revisionsrapporten till handlingarna.
Utvärderingen av införandet av SPOT, specialistpsykiatriska omvårdnadsteam, i Piteås upptagningsområde visar att konsumtionen av slutenvårdstillfällen för patienterna inom området har minskat med 39 procent och antalet vårddygn med 45 procent.
Patienterna vittnar om gott bemötande, hög tillgänglighet och värdeskapande insatser som har positiv effekt på den psykiska hälsan. Medarbetarna uppger att arbetet känns meningsfullt och att samarbetet inom teamen fungerar väl.
Införandet av SPOT har ökat tillgängligheten till vård och behandling för fler patienter. Detta eftersom arbetssättet möjliggör fler patientkontakter än vad som är möjlig inom slutenvård. Utvärderingen visar också att möjligheten att möta upp patientens behov tidigare i sjukdomsförloppet ökat.
SPOT-liknande arbetssätt har utvecklats i mindre skala inom öppenvårdsmottagningarna i Sunderbyns och Gällivares upptagningsområden.
Mobila arbetssätt har bidragit till ökad flexibilitet och delaktighet. Det ger tidigare insatser till fler patienter. Arbetssätten har haft en positiv effekt på samverkan med vårdgrannar och andra aktörer.
Under testperioden har beläggningsgraden varit hög vid den psykiatriska slutenvården i Sunderbyn. Fler patienter från Piteås upptagningsområde får slutenvård i Sunderbyn idag, men sammantaget har både antalet vårddygn och slutenvårdstillfällen minskat för patientgruppen. Den höga beläggningsgraden beror framförallt på ökat behov av slutenvård för patienter från övriga länet.
Kenneth Backgård (SJVP) föreslår ett ändring av beslutspunkt 1 till följande: "SPOT övergår från testverksamhet till ordinarie verksamhet inom Piteås upptagningsområde och samtidigt snabbutreds möjligheterna att återöppna de psykiatriska slutenvårdsplatserna i Piteå, under
2026". Kenneth Backgård (SJVP) föreslår att, under förutsättningen att ändringsförslaget
avslås, avslå liggande förslag.
Marianne Sandström (SD) och Doris Messner (SJVP) föreslår bifall på Kenneth Backgårds förslag.
Linda Frohm (M) och Daniel Bergman (M) föreslår bifalla beslutspunkt 2 samt avslå beslutspunkt 1 och 3.R
Regionstyrelsen beslutar att
SPOT övergår från testverksamhet till ordinarie verksamhet inom Piteås upptagningsområde.
Fortsätta utveckla SPOT eller SPOT-liknande arbetssätt vid klinikerna i Sunderbyn och Gällivare.
Förlänga utvärderingstiden för bedömning av behov av antal fastställda vårdplatser inom vuxenpsykiatrin och återkomma till regionfullmäktige med beslutsunderlag våren 2026.
I ärendet föreslås upphandling av hyreslösning med byggentreprenadkomponent för
Älvsbyns hälsocentral. Andra alternativ har utretts men avfärdats till följd av höga
kostnader. Finansiering sker inom ramen för tidigare reserverade medel för
lokalprojekt i Älvsbyn.
Regionstyrelsen beslutar att
Ge regiondirektören i uppdrag att genomföra upphandling för att hyra ny lokal för Älvsbyns hälsocentral.
Regionfullmäktige anger strategisk riktning, strategiska mål och utvecklingsområden för regionen i planen. Den strategiska inriktningen innebär fortsatt behov av att utveckla verksamheten i riktning mot politikens fastställda utvecklingsområden, vilka är:
- Tillgänglighet inom hälso- sjukvård och tandvård.
- Nära och sammanhållen sjukvård, tandvård och folkhälsa.
- Kompetensförsörjning inom Region Norrbotten.
- Regional utveckling och kultur.
- En långsiktigt hållbar, robust och säker region.
- Ekonomi i balans.
Region Norrbottens budget visar positiva resultat under planperioden på 234 miljoner kronor (mnkr) 2026, 151 mnkr 2027 och 132 mnkr 2028. Trots detta uppnås inte balanskravet, och balanskravsutredningen visar ett behov av att återställa resultatet. Om underskott uppstår i bokslutet kan medel ur RUR behöva användas.
Daniel Bergman (M) föreslår bifall till Moderaternas förslag till strategisk plan.
Kenneth Backgård (SJVP) föreslår bifall till Sjukvårdspartiets förslag till strategisk
plan.
Marianne Sandström (SD föreslår bifall till Sverigedemokraternas förslag till strategisk plan.
Håkan Kero (KD) föreslår bifall till Kristdemokraternas förslag till strategisk plan.
Regionstyrelsen beslutar att
Föreslå regionfullmäktige besluta att:
- Fastställa Strategisk plan 2026-2028.
- För 2026 nyttja resultatutjämningsreserven (RUR) för att täcka eventuellt underskott i enlighet med balanskravsutredningen
- Skattesatsen är oförändrad 2026 och uppgår till 11,34 kronor per skattekrona.