Region Norrbotten till final i Inhouse Awards
Region Norrbottens rekryteringskampanj ” Sveriges bästa sommarjobb” har gått till final i Årets kampanj i Inhouse Awards, en nationell tävling som lyfter fram och hyllar reklam och god kommunikation som skapas internt på företag runt om i Sverige.
Tävlingen arrangeras av Dagens Media och Resumé. I år har man valt att lyfta fram kommunikationsaktiviteter som framgångsrikt verkat i ett eller flera - köpta eller egna - medier och kanaler och som varit framgångsrika vad gäller resultatet.
Rekryteringskampanjen ”Sveriges bästa sommarjobb” genomfördes under mars-april 2023 för att rekrytera sjukvårdspersonal och tandvårdspersonal till Region Norrbotten under sommaren.
Målet var att trygga vården på länets sjukhus, vårdcentraler och tandvårdskliniker och erbjuda ordinarie personal välförtjänt semester, och bestod av gratis resa och boende både för den arbetssökande och dennes familj. Välriktade och kreativa kommunikationsinsatser, bland annat personliga inbjudningsbrev till sjukvårds- och tandvårdspersonal i södra Sverige, resulterade i nära 800 ansökningar och rekrytering av 83 nya medarbetare under sommaren.
– Nomineringen är ett kvitto på att vi står oss väl i konkurrensen med andra kommunikationsavdelningar, såväl privata som offentliga, i hela landet. Det här är ett av flera exempel på vårt goda samarbete mellan HR och Kommunikation, som visar att vi behöver tänka nytt för att uppnå nya resultat, säger Region Norrbottens kommunikationsdirektör Roger Jönsson.
Övriga nominerade i Årets kampanj är Lindex, Tre, Barncancerfonden och Naturkompaniet. Finalen i Inhouse Awards avgörs i Stockholm 29 november.