Beslut i korthet - regionfullmäktige 18-19 juni

Regionfullmäktige beslutade bland annat att fastställa den strategiska planen för 2026-2028, att bilda ett nytt regionalt besöksnäringsbolag och att uppdatera policyn för god ekonomisk hushåll med skrivningar kring vilka principer för produktions- och kapacitetsstyrning (PKS) som ska användas i regionen.

Beslut i korthet

Nedan redovisas besluten kring ett urval av ärendena. För en komplett redovisning av samtliga ärenden hänvisas till handlingarna. För fullständiga beslut hänvisas till protokollet, som normalt publiceras senast en vecka efter mötet.

Dagordning Handlingar Protokoll

Regionfullmäktiges uppdragsberedning har under verksamhetsåret 2024 arbetat med uppdraget psykisk hälsa. Beredningens ledamöter har genomfört dialoger med medborgare i samtliga kommuner i Norrbotten. Verksamhetsrapporten innehåller en redovisning av medborgarnas behov inom det aktuella uppdraget.

Bland annat visar medborgardialogerna att hälso- och sjukvården kan upplevas som fragmenterad, vilket kan göra det svårt för medborgaren att få en helhetsbild av sin hälsa.

Uppdragsberedningen noterar även att tillgängligheten till hjälp när den psykiska hälsan sviktar inte är jämlik i Norrbotten.

Vidare noterar uppdragsberedningen ett behov av mer och lättillgänglig information med koppling till den psykiska hälsan.

Medborgardialogerna visar också att bemötandet inom hälso- och sjukvården varierar samt att personer som har besvär med den psykiska hälsan kan få det ännu mer jobbigt med svenska språket.

Digitala lösningar och e-hälsa har kommit på tal under medborgardialogerna som möjliga vägar för att öka tillgängligheten och effektiviteten inom hälso- och sjukvården.

Medborgardialogerna visar slutligen att det finns en machokultur i Norrbotten.

Regionstyrelsen redovisar i ärendet pågående arbeten och föreslår ett antal åtgärder för att säkerställa en positiv utveckling av medborgarnas psykiska hälsa.

Regionfullmäktige beslutar att

  1. Godkänna regionstyrelsens hantering av uppdragsberednings verksamhetsrapport för 2024.
  2. Genomförda uppdrag återrapporteras till regionfullmäktiges beredning i under hösten 2026, antingen i samband med sammanträde eller en utbildningsdag.

Artikel: Medborgardialoger bidrar till arbetet med psykisk hälsa.

Regionfullmäktige anger strategisk riktning, strategiska mål och utvecklingsområden för regionen i planen. Den strategiska inriktningen innebär fortsatt behov av att utveckla verksamheten i riktning mot politikens fastställda utvecklingsområden:

  • Tillgänglighet inom hälso- sjukvård och tandvård.
  • Nära och sammanhållen sjukvård, tandvård och folkhälsa.
  • Kompetensförsörjning inom Region Norrbotten.
  • Regional utveckling och kultur.
  • En långsiktigt hållbar, robust och säker region.
  • Ekonomi i balans.

Region Norrbottens budget visar positiva resultat under planperioden på 234 miljoner kronor (mnkr) 2026, 151 mnkr 2027 och 132 mnkr 2028. Trots detta uppnås inte balanskravet, och balanskravsutredningen visar ett behov av att återställa resultatet. Om underskott uppstår i bokslutet kan medel ur RUR (resultatsutjämningsreserven) behöva användas.

I yttrandet över sitt förslag till strategisk plan skriver majoriteten (S, V, C) bland annat:

"Planen vilar på en stark framtidstro, där regionen fortsatt spelar en nyckelroll i den gröna omställningen och samhällsomvandlingen i norra Sverige. Denna utveckling innebär betydande
möjligheter men också stora krav, särskilt inom områden som kompetensförsörjning, hälso- och sjukvård, tandvård och regional utveckling.

Regionstyrelsen konstaterar att Region Norrbotten står inför fortsatt demografisk och ekonomisk utmaning, där en åldrande befolkning, ökande kostnader och behovet av hållbara personal- och resurslösningar kräver kraftfulla åtgärder.

Regionen fortsätter därför sitt arbete med omställningen till en god och nära vård, stärkt primärvård, effektivare flöden och digital utveckling för att öka vårdplatserna, förbättra tillgängligheten och säkerställa en jämlik vård.

Samtidigt behöver regionen, tillsammans med kommuner, civilsamhälle och andra aktörer, kraftsamla för att säkerställa en robust samhällsstruktur där livsmiljö, utbildning, kultur och infrastruktur samverkar för att möjliggöra inflyttning och ökad attraktionskraft.

Planen utgår från ett fortsatt ansträngt ekonomiskt läge. Resultatbudgeten för 2026–2028 visar på positiva resultat, men uppfyller inte balanskravets målnivå, vilket kräver att återställning sker genom medel från resultatutjämningsreserven (RUR).

Parallellt påbörjas viktiga steg för att minska de ekonomiska obalanserna och stärka förutsättningarna för ett långsiktigt effektiviseringsarbete inom verksamheterna genom programmet Tillgängliga för norrbottningen."

Sjukvårdspartiet, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna yrkar på att respektive partis förslag till strategisk plan ska bifallas. Moderaterna yrkar via Linda Frohm (M) på att deras förslag till strategisk plan ska bifallas med följande uppdateringar:

  • Inför närakut i Luleå.
  • Erbjud kostnadsfri mammografiundersökning kontinuerligt för kvinnor upp till
    minst 84 år.
  • Intensifiera arbetet med att upprätta Tandvårdens Hus i Luleå.
  • Utred utformandet av ett nytt tandvårdspaket i syfte att underlätta rekrytering av tandvårdspersonal.
  • Stärk samarbetet med norra Finland för att genom avtal erbjuda större tillgänglighet till tandvård.

Regionfullmäktige beslutar att

  1. Uppdatera Moderaternas förslag till strategisk plan enligt Linda Frohms förslag.
  2. Fastställa majorietens förslag till strategisk plan 2026-2028.
  3. För 2026 nyttja resultatutjämningsreserven (RUR) för att täcka eventuellt underskott i enlighet med balanskravsutredningen.
  4. Skattesatsen är oförändrad 2026 och uppgår till 11,34 kronor per skattekrona.
  5. Fastställa revisionens rambudget för år 2026 till 7 744 900 kronor.

Strategisk plan 2026-2028

Revisionen har genomfört en granskning av hur förbundsdirektionen Konstmuseet i Norr fullgjort sitt uppdrag under 2024.

Revisionen riktade allvarlig kritik mot förbundsdirektionen 2023 på grund av omfattande brister i styrning och intern kontroll. Trots vissa förbättringar under 2024 kvarstår allvarliga problem, vilket har lett till högre kostnader och ett negativt balanskravsresultat på 2,6 miljoner kronor.

Kritiken gäller bland annat kostnader för resor och representation samt beslut om organisationsutredning utan dialog med medlemmarna. Dessutom har förbundet missat lagstadgade tidsfrister för delårsrapporten och saknar en drift- och investeringsredovisning, vilket försvårar ekonomisk uppföljning. Andra brister inkluderar avsaknad av styrdokument för konstinköp och uppföljning av interna kontrollplaner. Revisionen riktar därför anmärkning mot förbundsdirektionen för brister i styrning och intern kontroll.

Trots de påtalade bristerna tillstyrker revisionen att respektive fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för direktionen samt de enskilda ledamöterna i densamma. En beslutspunkt om ansvarsfrihet kommer tillföras ärendet i fullmäktige efter att fullmäktiges presidium berett ärendet färdigt.

Linda Frohm (M), Doris Messner (SJVP), Marianne Sandström (SD) och Håkan Kero (KD) föreslår att vägra direktionen samt de enskilda förtroendevalda i direktionen för kommunalförbundet Konstmuseet i Norr ansvarsfrihet för 2024 med anledning av de brister som framkommer i ärendet och revisorernas revisionsrapport. Votering begärs med anledning av detta där 37 ledamöter röstar för att bevilja ansvarsfrihet, 23 ledamöter ställer sig bakom att vägra det och en person avstår.

Regionfullmäktige beslutar att

  1. Godkänna årsredovisning 2024 för kommunalförbundet Konstmuseet i Norr.
  2. Rikta anmärkning mot direktionen för kommunalförbundet Konstmuseet i Norr med hänvisning till det som framkommit i revisionsberättelsen för år 2024.
  3. Bevilja direktionen samt de enskilda förtroendevalda i direktionen för kommunalförbundet Konstmuseet i Norr ansvarsfrihet för 2024 års verksamhet i enlighet med revisorernas tillstyrkan.

För att långsiktigt stärka och utveckla besöksnäringen i Norrbotten föreslås att Region Norrbotten tar ett utökat ansvar för den regionala besöksnäringsverksamheten. Som en del av detta åtagande föreslås bildandet av ett helägt regionalt besöksnäringsbolag som övertar verksamheten i Swedish Lappland Visitors Board ekonomisk förening (Swedish Lapland) med uppdraget att samordna och driva det regionala besöksnäringsarbetet.

Region Norrbotten föreslås påbörja processen för bildandet av det nya bolaget samt förbereda de legala och ekonomiska förutsättningarna för ett övertagande av verksamheten. Parallellt behöver Swedish Lapland fatta nödvändiga beslut inom föreningen för att möjliggöra en överlåtelse av verksamheten.

I samband med övergången omvandlas Regionens nuvarande verksamhetsstöd till Swedish Lapland till ett driftbidrag till det nybildade bolaget.

Nicklas Johansson (SJVP), Marianne Sandström (SD) och Per Ågren (SD) föreslår avslag.

Regionfullmäktige beslutar att

  1. Bilda ett helägt regionalt besöksnäringsbolag.
  2. Godkänna bolagsordning enligt förslag i bilaga.
  3. Teckna samtliga aktier i bolaget till ett aktiekapital om 100 000 kronor. Finansiering sker genom omdisponering från investeringsram för utrustning 2025.
  4. Tillskjuta ett aktieägartillskott på 3 900 000 kronor. Finansiering sker genom omdisponering från investeringsram för utrustning 2025.
  5. Bolaget ska genom verksamhetsöverlåtelse överta verksamheten inklusive personal från Swedish Lapland Visitors Board Ekonomisk Förening, organisationsnummer 769607–5758.
  6. Ge regionala utvecklingsnämnden och det nybildade bolaget i uppdrag att förbereda och verkställa en verksamhetsöverlåtelse från den 1 januari 2026.

Samtliga 21 regioner har beslutat att delta i nationell samordning och planering av hälso- och sjukvård inför och under höjd beredskap och krig (NSPL). Det arbete som krävs för att realisera detta kommer att samordnas och utvecklas i en gemensam beredningsfunktion.

Region Uppsalas ledningskontor har tillsammans med övriga regioner tagit fram ett samverkansavtal som samtliga regioner behöver godkänna. Av avtalet framgår bland annat:

  • Avtalets parter.
  • Vilka uppgifter och tjänster som avtalet omfattar.
  • Avtalstiden.
  • Ordning för lösandet av tvister mellan parterna.
  • Ekonomiska villkor och former för redovisning med mera.
  • Villkoren för avtalets upphörande.

Regionstyrelsen beslutade den 11 september 2024 att Region Norrbotten ska delta i NSPL.

Regionfullmäktige beslutar att

Godkänna samverkansavtal om nationell samordning och planering av hälso- och sjukvård inför höjd beredskap och krig enligt bilaga.

Som ett led i att införa produktions- och kapacitetsstyrning (PKS) i Region Norrbotten föreslås att policyn för god ekonomisk hushållning uppdateras med skrivningar kring vilka principer för PKS som ska användas i regionen.

De föreslagna principerna grundar sig på Socialstyrelsens rekommendationer. I policytexten framgår syftet med PKS, roller och ansvarsfördelning, vägledande principer och principer för uppföljning samt en övergripande målsättning som stöd för PKS. Detta bildar tillsammans grunden för Region Norrbottens PKS-modell.

Förberedelser för att införa PKS i Regionen har pågått sedan våren 2023. Inom ramen för det nu etablerade programmet Tillgängliga för norrbottningen ingår som en av flera delar att breddinföra PKS i hela vårdverksamheten. Programmet tar sin utgångspunkt i Socialstyrelsens rapport Plats för vård som beskriver ett systematiskt arbete för att åtgärda vårdplatsbristen och öka resurseffektiviteten där PKS är ett eget fokusområde. För det fortsatta arbetet med PKS kommer Socialstyrelsens rekommendationer att vara vägledande.

En planering har lagts upp för att införa PKS i hela regionen. Planeringen samordnas med åtgärder inom programmets fem andra fokusområden för att med ett brett perspektiv åtgärda vårdplatsbrist, tillgänglighet och resurseffektivitet.

Planeringen för att införa PKS är flerårig och omfattar sådana insatser som bedöms nödvändiga för att lyckas med uppdraget. I planeringen finns bland annat tydliggörande av roller, ansvar och vägledande principer, att integrera produktionsplaneringen med budgetarbetet, ta fram definitioner av uppföljningsmått, genomföra insatser för utbildning- och utrullningsplanering,
uppföljningsmetoder och datafrågor samt införskaffande av ändamålsenligt IT-stöd.

Regionfullmäktige beslutar att

Godkänna uppdaterad policy för god ekonomisk hushållning enligt förslag i bilaga.