SMS-kallelser förbättrar för äldre i Arvidsjaur

Folktandvården i Arvidsjaur har genomfört ett enkelt förbättringsarbete som gett resultat. ”Våra äldre får den tandvård de ska ha och vi slipper vänta på patienter som inte anländer”, säger Marlene Grimm, tidigare enhetschef på kliniken.

Tandläkaren Anna Olofsson i undersökningsrummet.
”Det här är ett system som fungerar bra”, säger tandläkaren Anna Olofsson.

Tandvårdskliniken i Arvidsjaur håller till i en tegelbyggnad på Sjukstugegatan 3, alldeles bredvid hälsocentralen. Den som tar hissen eller trappan upp till deras lokaler på våning åtta passerar två kommunala vård- och omsorgsboenden och en korttidsavdelning: Länsmansgården, Ekan och Bryggan.

Trots närheten till kliniken missade ibland patienter från dessa boenden sina tandläkartider. Även äldre från andra boenden uteblev då och då.

Marlene Grimm förklarar problemet:

– Några gånger varje månad stod vi klara för att ta emot patienter som aldrig dök upp. Det handlade ofta om äldre där kallelsen via post skickats till en anhörig eller en god man, som i sin tur glömt att meddela boendets personal. Eller också hade den anhöriga eller den gode mannen förutsatt att kallelsen till tandvården även gått till boendet, säger hon.

Tandvårdsklinikens reception tar emot blanketten och för in alla uppgifter i patientens journal. ”Den nya rutinen var enkel att införa och har gett bra resultat”, säger Marlene Grimm.

Ytterligare några uteblev sedan boendets personal missat att personen skulle göras i ordning och följas till tandvårdskliniken. Det i sin tur kunde bero på att tiderna inte skrivits upp i personalens bok på boendet eller på att ingen tittat i den.

– Därutöver hade vi förstås de äldre som helt enkelt inte orkade med ett tandläkarbesök just den dagen, tillägger Marlene Grimm.

Avsätter längre tid

Många äldre behöver mer tid för att förflytta sig till behandlingsstolen, ibland från rullstol. Därför bokas lite längre besökstider in, vilket vid ett uteblivande innebär en större lucka än när en ”vanlig” patient inte infinner sig.

– Den avgift som vi sedan fakturerade, 450 kronor, täckte förstås inte den verkliga kostnaden. Att stå med personalen redo och en tom tandläkarstol kostar en hel del, konstaterar Marlene Grimm.

En undersköterska från ett av boendena påpekade att det borde kunna gå att lösa med hjälp av påminnelser via sms även till personalen.  

– Jag tog upp frågan med en av deras chefer. Vi kom fram till att vård- och omsorgspersonalen till att börja med ska komma överens med patienten om vart sms-kallelsen ska skickas. Det är alltid den äldre som själv får bestämma.

De äldre bestämmer själva vart Folktandvårdens sms-kallelser ska gå och blanketten fylls i.

Stor skillnad

En blankett togs fram där namn, personnummer och mottagare av sms-kallelsen fylls i. Det sker vid inskrivningssamtalet, som hålls när en person flyttar in på ett boende. Vård- och omsorgspersonalen överlämnar sedan blanketten till tandvårdens receptionist, som för in i datasystemet till vilken eller vilka personer sms-kallelsen ska gå. De som redan bor på ett boende har också fått fylla i blanketten. Även äldre i eget boende har tillfrågats om vart sms-kallelser ska skickas.

Under 2023 debiterades uteblivande vid 39 besök av HSE-patienter, alltså personer med rätt till särskilt tandvårdsstöd på grund av omsorgsberoende eller sjukdom. Den nya rutinen infördes hösten samma år och resultatet lät inte vänta på sig.

– Under hela 2024 debiterade vi uteblivande vid 16 tillfällen. Så visst har det blivit en ordentlig förbättring sedan vi började skicka sms, säger Marlene Grimm.

Tandsköterskan Emelie Sundqvist och hennes kollegor tycker att arbetet flyter på bättre på kliniken sedan den nya rutinen infördes.

Tandläkaren Anna Olofsson och tandsköterskan Emelie Sundqvist håller med – den nya rutinen har minskat uteblivandet avsevärt.

– Vi märker en tydlig skillnad. Tidigare var det betydligt vanligare att äldre patienter inte kom på sina bokade tider, säger Emelie Sundqvist.

Gynnar alla

De beskriver den frustration man som tandvårdspersonal kan känna när man står redo att börja en undersökning eller behandling och ingen dyker upp.

– Det fungerar betydligt bättre nu. Det här är ett bra system, både för patienterna och oss, konstaterar Anna Olofsson.

Ytterligare en vinst med färre uteblivande av äldre är att fler i andra patientgrupper kan få tillgång till vård.

– Tidigare fick vi boka in patienten på en ny tid, med risken att även den missades. Det här handlar på så sätt även om vår möjlighet att erbjuda fler tandvård. Plus förstås att de äldre ska få den tandvård de har rätt till och behöver, säger Marlene Grimm.

Text och foto: Ulrika Englund

Fotnot: Besöket i Arvidsjaur gjordes i våras. Sedan dess har Marlene Grimm gått i pension. Ny enhetschef är Madeleine Löf.

Förra hösten presenterade några av Folktandvårdens kliniker sina förbättringsarbeten i Regionhuset i Luleå, däribland Arvidsjaurskliniken. På bilden syns även medarbetare från Folktandvården Arjeplog.