Årets ledare 2025: ”Det är från golvet kraften kommer”
Omtanke, professionalism och hjärta – tre ord som sammanfattar motiveringen när Mattias Josefsson, verksamhetschef akutmottagningen, Sunderby sjukhus tilldelades utmärkelsen Årets ledare som leder med tillit.
– Jag blev helt golvad, helt chockad faktiskt, säger Mattias Josefsson om sin egen reaktion när det stod klart att han fick priset.
Vi hälsar på hos Akutmottagningen på Sunderby sjukhus för att göra ett reportage med anledning av detta. Just denna dag pågår ett par utbildningar parallellt med verksamheten, medarbetarna befinner sig både på mottagningen ute hos patienterna och i intilliggande möteslokaler.
Allas pris
Själv vill Mattias Josefsson inte ta åt sig hela äran för priset. Det är ett lagarbete, säger han.
– Man är ingen ledare utan sina medarbetare – det är från golvet kraften kommer. Det är ett pris till oss alla – enhetschefer, all personal på akuten och akutvårdsplatserna.

Internutbildning på Akutmottagningen, Sunderby sjukhus.
När han får frågan om varför han själv tror att han har nominerats till Årets ledare är det han kommer att tänka på först närheten till verksamhet och patienter.
– Det jag i alla fall försöker ha med mig, det är att ha en fot bland patienterna och medarbetarna.
Att fortsätta jobba kliniskt parallellt med ledarskapsrollen har varit viktigt hela tiden. Det är inte alltid det går ihop, ibland går det långa perioder utan att han hinner med den biten.
– Men när drivet finns kan man kombinera det. Rätt ofta blir det att jag gör det utöver min arbetstid, någon gång ett pass eller två när det behövs. Verksamheten och patienterna är ju det vi sätter främst. De andra delarna går det oftast att göra vid något annat tillfälle.
Jobbar nära verksamheten
Att ha en chef som är grundad i och fortfarande jobbar i verksamheten tycker Joakim Fjällström, sjuksköterska på Akutmottagningen sedan 10 år, gör hela skillnaden.
– Det är lättare att prata med honom, han kommer ihåg hur det känns när det är riktigt tufft här. Då tar han på sig vårdkläderna och kliver in.

Joakim Fjällström blev inte jätteförvånad när Mattias Josefsson fick utmärkelsen Årets ledare. ”Vi tycker ju om honom och tycker bara det är roligt att han uppmärksammas”.
Mattias Josefsson är som verksamhetschef på Akutmottagningen på Sunderby sjukhus chef över cirka 130 medarbetare och fyra enhetschefer. Han räknar in cirka tre år på den befattningen. Han är sjuksköterska i grunden.
– Jag började 2006 på AVA, som det hette då, det var ju också akutsjukvård.
Livet visade vägen
Efter en kort mellanlandning på Hematologen hamnade han på akutvårdsavdelningen innan han var tillbaka på Akutmottagningen igen, där han har jobbat sedan dess. Först i flera år som sjuksköterska, sedan som enhetschef innan han blev verksamhetschef. Att göra karriär och bli chef var inget han hade som plan.
– Det var livet som gjorde att jag behövde söka mig till en tjänst som var dagtid, då min fru skulle starta restaurang och jobba obekväm arbetstid. Vi fick inte ihop det då.
För att lösa situationen sökte Mattias Josefsson jobb som vårdplatskoordinator.
– Det var ett sätt att vara kvar i akutsjukvården. Jag kunde då också fortsätta att ta pass i verksamheten ibland. Sedan när tjänsten som enhetschef kom ut sökte jag den. Jag har också haft förmånen att vara projektledare för bygget av nya Akutsjukvården.

Nadja Ståhl, sjuksköterska, och Mattias Josefsson tittar på hur vårdplatsläget ser ut för de patienter på akutmottagningen som behöver slutenvård.

Anna Eriksson, äldrevårdskoordinator, har inte mycket tid att svara på intervjufrågor. Det är många samtal som går före.
I ett av kontoren intill Mattias finns Anna Eriksson som har jobbat på akutmottagningen i tio år.
Hon är sjuksköterska och sedan oktober i år arbetar hon som äldrevårdskoordinator.
– Jag tror främsta anledningen till att Mattias fick utmärkelsen Årets ledare är på grund av hans fina ledarstil.
Hon tycker att han är bra på att bygga relationer, att medarbetarna då känner förtroende. Att han kliver in och jobbar patientnära som sjuksköterska när tid finns är något som Anna Eriksson nämner. Det är också något som har varit återkommande i nomineringen och motiveringen, att han har en närvaro i arbetsgruppen som bidrar till "vi-känslan".
– Han uppmuntrar initiativ och att driva förbättringsarbeten, samt att han lyssnar in alla åsikter från arbetsgruppen. Det skapar en känsla av delaktighet.

Anna Lundvall, sjuksköterska, en av många kollegor på akutmottagningen.
Allt är så klart inte alltid på topp på en akutmottagning. När det skaver och allt inte riktigt går som det är tänkt, är det verksamhetschefen som ställs till ansvar och får bemöta kritiken, både från medborgare och medarbetare.
– Det som är vår största utmaning, och det är väl ingen överraskning för någon, det är när patienter blir kvar på akutmottagningen i väntan på slutenvårdsplats. Vi måste prioritera, sjukast går först men ibland är det supersvårt. Det kan vara jättetungt och svårt och så är det ju människor vi har att göra med. När patienter far illa och man inte kan ge rätt vård på rätt sätt, det är det som är svårast och gör mest ont.
Positiv grundsyn
Mattias Josefsson säger att det finns en bra dialog i sjukhuset – det finns en stark vilja hos alla att lösa alla problem och att ge plats åt alla patienter som behöver det.
– Vi har samsyn om att det behövs slutenvårdsplatser, det jobbas stenhårt med det från klinikernas sida.
När han får frågan om han i grunden har en positiv inställning till det mesta, skrattar han.
– Ibland får jag höra att jag är lite naiv, och det är jag nog medveten om också. Jag tänker att man måste ha en lite positiv syn på saker också när det är svårt.
Mattias Josefssons tre egna tips till andra i ledande befattningar:
Bidra till att skapa en trygg miljö
- Kollegorna och medarbetarna ska känna sig trygga att uttrycka idéer och tankar, ingen fråga är en dum fråga
- Var ärlig och öppen, även med dina egna svagheter
- Våga be om ursäkt och pudla när du inser att du har fattat fel beslut
Ge mandat och ansvar
- Våga släppa kontrollen och låt medarbetarna ta beslut inom sina områden
Var konsekvent och närvarande
- Tillit byggs över tid genom att du håller vad du lovar och finns tillgänglig när det behövs samt att du är öppen och ärlig när du gjort fel
- Lägg tid där verksamhetens kärna pågår. Du lär dig garanterat något och du skickar väldigt viktiga signaler som bygger tillit.
Årets prestationer, fakta och bakgrund:
Utmärkelsen delades ut för första gången 2024 och anledningen till att priset kom till var att det skulle kopplas till arbetsgivarlöftet som lanserades vid chefsdagarna 2023 och som grundar sig i hur Region Norrbotten vill uppfattas som arbetsgivare, med fokus på det viktiga arbete som görs för norrbottningarna.
Syftet med priset är att öka den interna stoltheten och få medarbetarna att uppmärksamma det värdefulla arbete som varje dag utförs i regionens verksamheter. Ytterligare en fördel är möjligheten att sprida goda exempel.
Kategorier och pristagare 2025:
Årets utveckling av verksamhet:
Piteå allmänpsykiatri (SPOT)
SPOT – en vinnande verksamhet som uppskattas av både medarbetare och patienter - Region Norrbotten
Året förbättring för patient eller medborgare:
Barnmedicin och ungdomshabilitering, Kalix sjukhus
Årets ledare som leder med tillit
Mattias Josefsson, verksamhetschef akutmottagningen, Sunderby sjukhus