”Hjärtsjukvården är i början på en resa”

Inom ramen för Region Norrbottens program Tillgängliga för norrbottningen finns bland annat en arbetsgrupp som driver arbetet med personcentrerad vård framåt. En av de verksamheter som redan kommit långt är hjärtsjukvården.

Katarina Johansson, verksamhetsområdeschef för hjärtsjukvården i Region Norrbotten, brinner för arbetet med en personcentrerad vård. Bakom henne hjärtteckningar som barn ritat till deras anhöriga när de legat inne på hjärtavdelningen.

Katarina Johansson, verksamhetsområdeschef för hjärtsjukvården, beskriver att det pågående arbetet med breddinförande av personcentrerad vård i Region Norrbotten grundar sig i det arbete som bedrivits i i STOM, Strategiskt taktiskt omvårdnadsforum – som arbetar med utveckling av vården och där hon är en av två sammankallande.

– Det handlar om att få ihop flera olika pusselbitar, där etik och värdegrundsfrågor är viktiga att lyfta liksom att vi istället för att prata om patienten behöver bli bättre på att prata med patienten. Genom ett gemensamt koncept underlättar det för respektive verksamhet att anpassa hur de ska jobba, säger hon.

Mervärde

Ett strukturerat arbete med personcentrerad vård förväntas leda till ett mervärde för patienterna och en större arbetstillfredsställelse för medarbetarna.

– Sedan kanske inte allt kommer på en gång, utan man får börja i det lilla. Det handlar om att patienter och medarbetare ska mötas och att patienterna ska kunna påverka sin egen vård i större omfattning. För nya medarbetare är förhållningssättet inget nytt utan det ingår i bland annat sjuksköterskeutbildningarna nuförtiden.

Stor bredd

Inom hjärtsjukvården finns en stor bredd på patientflödena och den personcentrerade vården behöver anpassas utifrån det. På hjärtintensivavdelningen 47:an på Sunderby sjukhus är det exempelvis lättare att arbeta personcentrerat då alla patienter har ett eget rum. När ronden kommer behöver därför ingen annan patient överhöra diskussionen.

– Där har vi jobbat personcentrerat redan innan pandemin. Sedan har det kanske sjunkit tillbaka lite – men nu ska arbetet återupptas, säger Katarina Johansson.


Framtidens vård måste trots alla utmaningar vara tillgänglig för alla, säger Katarina Johansson, här på en hjärtintensivsal på Sunderby sjukhus.

Samtalsrum

På hjärtavdelningen 46:an, där patienter bland annat hamnar efter att ha legat på intensiven, ligger det fler patienter i samma sal så där får man jobba lite annorlunda.

– Vi tittar bland annat på om vi ska inrätta ett samtalsrum och på om vi ska införa den så kallade Moramodellen, en teambaserad rond som fått stor positiv uppmärksamhet. Vi tar också mycket intryck från de arbetssätt som omvårdnadsprofessorn Anna Forsberg från Lund arbetat fram.

Patientföreningar

Katarina Johansson nämner också att ett nära samarbete med patientföreningar är viktigt och det sker bland annat genom en gemensam hjärtskola.

– Vi bjuder också in dem på studiebesök och besöker dem på årsmöten och liknande. Det sitter också med en patientföreningsrepresentant i det lokala programområdet för hjärt- och kärlsjukdomar.

Katarina Johansson berättar vidare om hur patienter tidigare uteblev från sina besök på pacemakermottagningen på grund av att de hade svårt att ta sig dit från sina äldreboenden.

– Nu åker vi till boendet istället. Det är bara ett bra exempel på hur man kan jobba patientcentrerat.


Hjärtsjukvården har en stor bredd och därför behövs det olika lösningar för olika verksamheter i arbetet med en mer patientcentrerad vård, konstaterar Katarina Johansson.

Uthållighet

Hon medger att det ibland blir så att man efter ett tag lätt hamnar tillbaka i gamla hjulspår.

– Det gäller att ha en uthållighet för att förhindra det och att förändra varaktigt och stegvis.

Katarina Johansson fortsätter:

– Hjärtsjukvården är i början på en resa och patienterna märker redan nu av det. Vi ser det bland annat i den nationella patientenkäten.

Några av de utmaningar hon ser framför sig för regionen är långa avstånd, att befolkningsunderlaget minskar, att vi blir allt äldre och att det är svårigheter att rekrytera nya medarbetare i konkurrens med industrin.

– Därför är det en nödvändighet att ställa om vården för att öka tillgängligheten.

Text och foto: Jonas Hansson


Programmet Tillgängliga för norrbottningen

Tillgängliga för norrbottningen är Region Norrbottens gemensamma kraftsamling för att möta vårdplatsbristen och stärka tillgängligheten i vården. Genom tydlig styrning, gemensamma mål och fokus på det som ger mest effekt ska vi skapa en vård som är trygg, säker och hållbar – för både patienter och medarbetare.

Nära vård i Norrbotten